|
Julkaissut Aleksi Vaalavuo Jan 27, 2020 20:18:43 GMT 2
Rosegarden's Dragonrend, "Roki"Suomalainen ratsuponiori Omistaa Vihiniemi Omat sivut
|
|
|
|
Julkaissut Aleksi Vaalavuo Feb 5, 2020 18:41:59 GMT 2
Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa
5. lokakuuta 2019 "Luottaisit muhun edes tän kerran", katsoin serkkupoikaa kulmieni alta anovasti. "Kuinka monta huonoa hevosostosta mä oon muka viimeisen parin vuoden aikana tehnyt?" Elias katseli mua epäilevästi ja pudisteli hitaasti päätään. "Sä et aio luovuttaa", tämä naurahti lopulta ja kumartui sitten huokaisten katsomaan uudestaan kirjavan ponin kuvaa läppärin näytöltä. Joku saattaisi kysyä kyseenalaistaen, että mihin kaksi pitkänhuiskeaa miestä tarvitsisi ponia. Etenkin, kun talli oli jo kohta tupaten täynnä hevosia. Mutta ei mua kiinnostanut. Mä halusin sen.
Tästä tilanteesta päästiin lopulta skenaarioon, jossa toivoin omistavani seuraavalla viikolla uuden kenttäponin. Elias oli lopulta suostunut lähtemään edes katsomaan nuorta ponioria. Missään vaiheessa mies ei tuntunut tosissaan olevan ostamassa sitä, mutta ilmeisesti tuo ei jaksanut enää kuunnella mun jankkaamista hienosta suvusta ja tutusta kasvattajasta. Mun kärrätessä tyhjillään olevaan karsinaan puruja ja kaivaessa ponikokoista loimea kaapin kätköistä, Elias vaan nojaili vieressä seinään huvittuneena. "Et kai sä vaan tee tilaa uudelle ponille?" se jaksoi aina naureskella. Seuraavalla viikolla oli kuitenkin minun vuoroni nauraa.
Sinä aamuna lunta satoi kuin Esterin perseestä konsanaan. Ja siitähän Elias jaksoi jäkättää koko automatkan. Mutta Rósgarðuriin päästyämme se ei yhtäkkiä haitannut miestä enää lainkaan, sillä se oli niin vahvasti kirjavan poniorin pauloissa. Niinhän sitä sanotaan, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.
|
|
|
|
Julkaissut Silvia Kurjensalo Mar 26, 2020 11:49:23 GMT 2
Harkkahyppyjä
26. maaliskuuta 2020 "Tulehan nyt", sanoin lempeästi poniorille ja maiskautin pitäen kiinni kaulalla roikkuvista ohjista. Pienen hangoittelun jälkeen Roki pisti viimein kaviota toisen eteen ja lähti kulkemaan perässäni pitkin käytävää. Aleksi oli kyllä sanonut Rokin lähtevän mielellään töihin, mutta ehkä sen haluihin vaikutti tällä kertaa lähestyvä ruoka-aika. Avatessani tallin pääoven huomasin pihalla olevan pian jo hämärää. Mutta eihän se ihme ollut; kello lähenteli jo seitsemää.
Matkalla maneesiin ei juuri muita näkynyt. Joku oli tosin jäänyt vielä valaistulle kentälle tekemään jotain maastakäsittelyharjoitusta. Näytti Amelielta ja tämän nuorelta ruunivoikolta. Nainen ei kuitenkaan näyttänyt huomaavan meitä, joten jatkoin matkaa mitään sanomatta kauempaa parivaljakon ohitse. Maneesin ovea raottaessani huomasin, että Aleksi oli toden totta jättänyt käyttämänsä lämmittelyesteet paikoilleen - ihan niin kuin olin pyytänyt. Talutin Rokin kaartoon lähelle maneesin reunaa ja kiristin panssarisatulavyötä reiän verran molemmilta puolilta. Kiivetessäni orin selkään, tunsin oloni aika oudoksi. Oli hassua treenata pitkästä aikaa jollakin muulla hevosella, kuin omalla Fleur-tammallani. Se oli kuitenkin tällä hetkellä mammalomalla, jonka vuoksi olin saanut lainaan toisen hevosen Tie Tähtiin -kilpailuita varten.
Säädettyäni jalustimet sopiviksi, pyysin Rokin käyntiin ja tunnustelin sen reipastahtista askellusta. Tasaiseksi leikattu harja heilahteli tarmokkaasti käynnin tahdissa ja häntä viuhtoi puolelta toiselle vähän väliä. Ainakin sillä riitti energiaa. Kävelin hetken aikaa ihan vain pitkin ohjin uralla, jotta poni sai hetken aikaa venytellä itseään kunnolla. Noin kymmenisen minuutin jälkeen aloin kuitenkin ottaa ohjia tuntumalle ja aloitin ihan vain asettamaan ja taivuttamaan oria ympyröillä. Huomasin Rokin reagoivan hyvin nopeasti apuihini, mistä ehkä vähän yllätyin aluksi. Toisaalta ei se ollut mikään ihme - poni vaikutti melko reaktiiviselta ja tuntui siltä, että se voisi innostuksissaan tehdä äkkiloikan mihin ilmansuuntaan tahansa. Pyytäessäni orin raviin se totta tosiaankin suorastaan hypähti eteenpäin. Vauhdikas lähtö sai pari pitkää hiussuortuvaa valahtamaan kypärän alta ärsyttävästi kasvoille.
Juuri, kun huomasin jo kyseenalaistavani ratsuvalintaani suu mutrulla mielessäni facepalmaten, ilmestyi Aleksin pää sisään maneesin oviaukosta. "Et kai vaan tullut tänne urkkimaan, vaikka lupasit pysytellä poissa?" nauroin ja jatkoin uteliaasta silmäparista huolimatta Rokin taivuttelua ravissa. "No pitihän mun nyt tulla tarkistamaan, ettet sä rääkkää mun ponia täällä henkihieveriin", Aleksi murjaisi ja hiipparoi muka huomaamattomasti katsomon puolelle. Irvistin miehelle naljailevasti ja vaihdoin välissä suuntaa. Yritin keksiä koko ajan ratsulleni pientä purtavaa mietittäväksi, sillä tiesin sen alkavan ennakoimaan helposti tulevaa. Ratsastin välillä radan poikki eri suunnista, ja sitten taas kahdeksikkoa ja loivaa kiemurauraa tehden jatkuvasti käynti-ravisiirtymisiä. Pikkuhiljaa Roki alkoi pyöristyä kivasti ja asettui eteen-alas.
Kuten arvata saattaa, laukasta ei vauhtia puuttunut. Tuntui, ettei ponia olisi ratsastettu ainakaan kuukauteen, vaikka todellisuudessa se oli viimeksi eilen ollut läpiratsastettavana. Pysyin kuitenkin järkähtämättä kirjavan orin kyydissä. Sain kiittää onneani hyvästä tasapainosta ja istunnasta. Kun olin ratsastanut myös laukkaa molempiin suuntiin, päätin suunnitelmani mukaisesti hypätä pari pientä estettä kokeilumielessä. Ensimmäisen pystyn Roki hyppäsi yllätyksekseni täysin mutkattomasti ja hidastikin pyynnöstäni vauhtia ilman protestointia. Se hyppäsi pienetkin esteet hyvällä tekniikalla, eikä ollut niin tarkka siitä, mitä mä hääräilin sen selässä. Myös lävistäjälle pystytetty sarja ylittyi kevyesti ja helpon tuntuisesti. Ehkä mun ratsu totta tosiaan oli sittenkin ihan ihka oikea esteponi, eikä mikään kenguru. Hyppäsimme vielä muutaman kerran yksittäisen pystyesteen sekä kahden esteen sarjan molemmista suunnista ja sitten lopuksi pientä okseriakin. Välillä jäin ehkä vähän turhan paljon roikkumaan kiinni ohjaan, sillä huomasin, ettei Roki tarvinnut niin paljoa ohjan tukea lähestymisissä. Ponin kanssa tuntuikin toimivan paremmin se, että ratsastaja antoi ennen estettä ponille enemmän tilaa ja antoi sen itse hakea sopivan ponnistuspaikan itselleen.
"Sehän sujui tosi hyvin! Miltä susta itsestä tuntuu?" Aleksi huikkasi katsomosta pidettyään yllättävän pitkään suunsa kiinni. Hiljaa oleminen ei nimittäin kuulunut hänen tapoihinsa. "Täähän on tosi kiva hevonen! Tai siis poni. Olin oikeastaan aika yllättynyt siitä, miten keskittyneesti hypyt onnistuivat alkuverryttelyn jälkeen", naurahdin ja taputin hieman hiostunutta, harmaata kaulaa. "Joo kyllä se osaa hypätä, vaikka se on vähän mielenkiintoinen persoona", Aleksi hykerteli siniset silmät nauraen. Hidastin loppuravien jälkeen Rokin lopulta käyntiin ja annoin sille jälleen pitkät ohjat. "Ehkä mä en meekään vain nolaamaan itseäni sinne kisoihin, vaan tästä saattaa oikeasti tullakin jotain. Ainakin edes kiva kokemus meille molemmille", naurahdin ja liu’utin jalkani pois jalustimista jatkaen kävelyä vielä muutaman kierroksen verran.
[HASH]TieTahtiin2020
|
|
|
|
Julkaissut Silvia Kurjensalo Mar 30, 2020 15:56:34 GMT 2
Sileätreeniä kahden tosikon voimin
30. maaliskuuta 2020 "Istu nyt perseelläs siihen satulaan!" Aleksi huusi kentän laidalta naama punoittaen. Hiki valui pitkin niskaani ikävän tuntuisesti, mutta yritin parhaani mukaan istua syvälle satulaan Rokin pukittelusta huolimatta. "Nainen oikeasti. Suorista selkä ja ota ohjat tuntumalle", tummahiuksinen mies jatkoi suurieleistä viittomistaan. "Hyppäähän kuule ite selkään ja näytä", tuhahdin ja pysäytin ponin kentän keskelle. "No eihän mulla ole edes kypärää. Älä viitsi", mies toppuutteli huokaisten. Nappasin kypärän päästäni ja ojensin tätä miehelle sangen kyllästynyt ilme kasvoillani. Mies katsoi hetken ojennettua kypärääni ja sitten mua. Hetken harkinnan jälkeen tämä lopulta otti silmiään pyöräyttäen kypärän kädestäni ja yritti parhaansa mukaan tunkea sen päähänsä. Tyrskähdin vahingoniloisena, kun mies sai vedettyä joten kuten päähänsä vaaleanpunaisilla blingeillä koristellun kypärän. Mies kohotti katseensa minuun ja mulkaisi pahasti säätäessään kypärää isommaksi. "Hei älä huoli. Ihan nätiltä sä näytät", virnistelin ja ojensin seuraavaksi ratsuni ohjia tälle. "Saat hei nää mätsäävät hanskatkin, jos haluat", hohotin, kun mies kapusi ponin selkään säätäen jalustimia pidemmiksi. "Jos vain tukkisit suusi hetkeks, niin päästäis ehkä eteenpäin joskus", mies murahti ja pyysi sitten ponin suoriltaan raviin.
Kai se oli myönnettävä, että mies oli hyvä ratsastamaan. Tai ainakin hänellä oli pitkäkestoisemmat hermot kuin mulla. Tarkkailin mietteliäänä ratsukkoa, kun Roki aloitti taas pukkilaukkanäytöksensä. Aleksi käänsi sen heti ympyrälle ja istui kylmän viileästi "perse penkissä", niin kuin se oli mulle toitottanut koko kahdenkymmenen minuutin ajan, jonka olin ponin selässä viettänyt. Hetken aikaa mies taivutteli ponia sekä ravissa että laukassa ja aina kun poni keräsi virtaa taas jostain olemattomasta, mies vaati siltä enemmän ja pisti sen tekemään tiukkojakin käännöksiä. "Jokohan leidi viitsisi tulla itse ratsunsa kyytiin?" Aleksi huikkasi pian. Äänestä kuulsi yhä tuohtumus, vaikka mies yrittikin kovasti vaikuttaa viilipytyltä. "Joojoo, tuo se Roki tänne", vastasin tyynesti ja odotin, että Aleksi pysäyttäisi ponin ja laskeutuisi satulasta. Kun tämä viimein tapahtui, tummatukkainen mies riisui kypärän ja ojensi sen sekä Rokin ohjat takaisin mulle. "Voisit joskus yrittää hillitä itses", tämä sanoi. "Ei pysty", vastasin vain virnistäen ja säädin jalustimet jälleen itselleni sopiviksi.
Lopulta Roki liikkui kuin liikkuikin nätisti. Se teki töitä ahkerasti takaosallaan ja tuntui mukavan rennolta selästään. Niska pyöristyi ja poni mutusteli kuolaintaan hillitysti. Ratsastin paljon pohkeenväistöjä ja suunnanvaihtoja ravissa. Laukkaan siirtyessä Roki oli jo rauhallisempi, kun oli saanut päästellä höyryjä ensin Aleksin kanssa. Laukanvaihdot sujuivat näppärästi, mutta poni olisi tarjoillut mielellään myötälaukkaa vastalaukkatehtävissä. Kun ori tuntui hyvältä ja liikkui kevyesti tuntumalla vastalaukassa, tiivistin istuntaani ja hidastin Rokin raviin. Aleksikin näytti tyytyväiseltä nyökätessään. Tämä poistui vähin äänin pois maneesista, kun löyhäsin ohjastuntumaa ja ravailin ponin kanssa vielä hetken ajan.
[HASH]TieTahtiin2020
|
|
|
|
Julkaissut Silvia Kurjensalo Apr 4, 2020 17:57:32 GMT 2
Viimeiset treenit ennen ensimmäistä koitosta
3. huhtikuuta 2020 Keväinen tuuli oli nostattanut kyyneleet silmäkulmiin. Nahkaisen satulan hiljainen natina ja kavioiden tasainen rummutus muodostivat kombon, jonka alta ei erottanut muita ääniä. Tiukka käännös. Sen jälkeen suoristus. Hevonen korahti ja venytti laukkansa ihan äärimmilleen. Sitten seurasi ponnistus. Kumarruin lähelle ratsuni auringossa kiiltävää harjaa. Hypyn liitovaihe oli mukavan pitkä ja sitä seurasi helpolta tuntuva, tasainen alastulo. "Hyvä!" hihkaisin ratsulleni hymyillen ja taputin sen pyöristynyttä kaulaa. Hidastin orin raviin, ja taivuttelin sitä hetken aikaa ympyrällä. Samalla vilkaisin kentän laidalla olevaa parivaljakkoa, Aleksia ja Mirkaa. Mirka oli lähtenyt pyynnöstäni mukaan Vihiniemeen kasaamaan mulle ja Rokille esterataa kisoihin treenaamista varten, koska Aleksin oli pitänyt olla niin kiireinen, ettei kerkeäisi auttaa. Kummasti sitä aikaa tuntui kuitenkin löytyvän aidalla norkoiluun.
"No niin kyyhkyläiset! Nää esteet saisi nyt nostaa siihen 120 senttiin!" kailotin silmiäni pyöräyttäen. Molemmat kääntyivät katsomaan mua ja Mirkan posket lehahtivat sillä sekunnilla punertaviksi. Nainen pujahti heti sanaakaan sanomatta nostamaan esteitä korkeammiksi ja Aleksi jäi aidan taakse nojailemaan hölmö ilme kasvoillaan. "Mihis ne tärkeät paperityöt unohtu?" katsoin Aleksia merkitsevästi hidastettuani Rokin käyntiin. "Ääh... Ne on jo hoidettu", tämä vastasi huolettomasti hymyillen ja jatkoi nojailuaan auringon paisteessa. "Ja herrasmiehenä seisot vaan tumput suorina ja annat Mirkan hoitaa työt? Tekisit edes jotain järkevää", töksäytin ja latelin mielessäni miehelle yhden jos toisenkin kutsumanimen, joita olisin käyttänyt mielelläni, mikäli Mirka ei olisi ollut kuulemassa.
Rata sujui seuraavallakin kerralla hyvin. Roki oli hyvin tuntumalla ja se reagoi nopeasti pienimpiinkin apuihini. Kaksi ensimmäistä pystyä ylittyivät mallikkaasti, samoin niiden jälkeen tuleva tasaokseri. Keskihalkaisijalle tehdyn tiukan käännöksen jälkeen tulimme kahden esteen sarjalle ehkä vähän pohjaan, mutta Roki korjasi tilanteen hienosti ja hyppäsi ongelmitta vähän huonommastakin paikasta. Sitten tulikin vähän pidempi väli. Istuin kaarteessa syvemmälle satulaan ja nousin sitten taas esteistuntaan, kun lähestyimme seuraavaa estettä. Loput kaksi pystyä ja radan päättävä trippeli hypättiin jälleen ilman suurempia hankaluuksia. Roki tuntui tosi hyvältä ja saatoin lähteä ensimmäiseen osakilpailuun ylihuomenna jo suorastaan itsevarmalla asenteella.
Kun olimme hypänneet radan läpi muutaman kerran ja olin tyytyväinen suoriutumiseemme, pyysin ponin raviin ja hölläsin ohjaa. Roki pärskähti hiljaa ja venytti kaulaansa vähän pidemmäksi. Mirka kikatti parhaillaan jollekin Aleksin typerälle jutulle. Mies puolestaan virnuili siihen malliin, kuin tämä olisi kertonut juuri vuosisadan hauskimman vitsin. Pudistelin päätäni hymyillen ja kumarruin rapsuttamaan Rokin harjaa. "Oi voi noita rakastavaisia", mutisin sille.
[HASH]TieTahtiin2020
|
|
|
|
Julkaissut Silvia Kurjensalo Apr 12, 2020 23:56:02 GMT 2
Ensimmäinen osakilpailu
5. huhtikuuta 2020 Vaikka kisapäivän aamu oli näyttänyt synkältä, oli päivä valjennut kirkkaana iltaa kohti ja säästyimme onneksi myös sateelta. Niinhän sitä sanotaan, että emme ole sokerista tehtyjä, mutta sinä päivänä musta tuntui päinvastaiselta. Itsetuntoni saattaisi murentua hetkenä minä hyvänsä kuin pala sokeria. Kädet tärisivät jännityksestä huonosti nukutun yön ja parin santsatun kahvikupin jälkeen. Roki tuntui olevan myös tavallista hermostuneempi, kun ravailimme verryttelyalueella. Se kyttäsi epäluuloisesti maneesin laidalla seisovaa lasta ilmapalloineen ja tuntui aistivan myös mun jännittyneen olemuksen. Verkkahypytkin tuntuivat jotenkin tosi kireiltä ja jäykiltä, enkä tuntunut saavan oriin sellaista kontaktia kuin olisin halunnut.
Olin kisannut lukemattomia kertoja eri hevosten kanssa. Siitä huolimatta tämä tuntui erilaiselta. Tiesin tiimini odottavan minulta paljon ja siksi halusin pärjätä. Ja koska mulla oli vieläpä hyvän ystäväni lainaponi allani, loi sekin tietynlaisia paineita. Olisi pitänyt käydä ennen kisoja jollakin vieraalla tallilla vaikkapa valmennuksessa tai ihan muuten vain treenaamassa. Roki tuntui nimittäin yllättävän erilaiselta näin vieraassa paikassa. Nyt se oli kuitenkin jo myöhäistä.
Ihan liian pian meidän nimemme kuulutettiin ja tuli mun vuoro ratsastaa radalle. Vedin syvään henkeä ja tunsin käsieni olevan hiestä kosteat hanskojen alla. Ei auttanut muu kuin vetää syvään henkeä ja luottaa siihen, että varsinainen rata sujuisi verryttelyä jouhevammin. Ratsastaessani ulkokentälle vuoroani odottamaan, huomasin kentän laidalla Majinan, joka oli ratsastanut heti luokan ensimmäisenä. Tämä hymyili kannustavasti Dochasin vieressä ja mies näytti mulle peukkuaan.
Rata oli suhteellisen vaativa ja olin tyytyväinen siihen, että olin tutustunut rataan perusteellisesti. Aluksi meillä sujuikin varsin hyvin ja olimme vieläpä huomattavan nopeita - paljon nopeampia kuin moni meitä ennen startannut ratsukko. Tiet olivat tiukkoja, mutta poni teki parhaansa. Siitä huolimatta kahdeksannella esteellä, joka oli sarja Rokin kavio kolahti okserin ylimpään puomiin ja se putosi kannattimiltaan. Vauhtia oli ilmeisesti jo liikaa. Myös yhdeksäs este koitui kohtaloksemme ja ylin puomi tippui inhottavasti maahan, sillä hyppy oli yksinkertaisesti lähtenyt liian kaukaa. Oli ollut typerä valinta antaa ponille enemmän tilaa ja yrittää kiriä nopeampaa aikaa ensimmäisen tiputuksen jälkeen.
Suorituksen jälkeen olin ennen kaikkea pettynyt itseeni, mutta olin silti hyvin tyytyväinen Rokiin. Muut olivat vielä seuraamassa Annin suoritusta, kun riisuin orin varusteet ja harjasin sen nopeasti läpi. Rapsuttelin sitä hetken aikaa luoden kasvoilleni pienen hymyn ja tarjosin pari porkkanaa, jotka ori rouskutteli mielellään. Oli pakko vain toivoa, että seuraava osakilpailu sujuisi edes hitusen paremmin.
[HASH]TieTahtiin2020
|
|
|
|
Julkaissut Silvia Kurjensalo Apr 15, 2020 22:40:56 GMT 2
Kisojen jälkeisiä tunnelmia
7. huhtikuuta 2020 “Hitto ku ärsyttää”, mutisin ja kastoin kädessäni olevan pesusienen vettä täynnä olevaan ämpäriin. Veden pinnalle pulpahti saippuaa, kun puristin sienen kuivaksi. “Tiedän. Samoilla fiiliksillä mennään”, sanoi kauempana istuva Saaga, jolla oli höyryävä teemuki kädessään. Ensimmäinen osakilpailu ei ollut sujunut ihan toivotulla tavalla ja se näkyi meidän ansamaalaisten mielialassa. Toki se sai treenaamaan vielä kovemmin seuraavia kilpailuita varten, mutta se latisti myös tunnelmaa, sillä edellisiinkin kisoihin oli treenattu kädet rakoilla.
Aleksi oli yleensä hyvinkin tarkka hevosistaan ja niiden varusteiden kunnosta. Jostakin syystä Rokin suitset eivät kuitenkaan olleet saaneet sen arvoista kohtelua, sillä poskihihnassa näytti olevan jotakin kuolaista mömmöä ja ohjillekaan putsaus ei näyttänyt tekevän pahaa. “Oliko täällä sitä teetä?” tuttu ääni kuului ovelta ja sai minut kohottamaan katseeni suuntaansa. “Joo just keitin. Tänne vaan”, Saaga huikkasi hymyilevälle Majinalle ennen kuin kerkesin sanomaan mitään. Tämä kaivoi keittiökaapin uumenista itselleen vakiokäytössä olevan mukinsa ja kaatoi sen täyteen kuumaa vettä. Hetken päästä tämä istahti mua vastapäätä ja pyöritteli hymyillen teepussia mukissaan. "Tiiättekö, en voinut vastustaa kiusausta. Kävin etsimässä Instagramista kisaajia meidän luokasta ja löysinkin aika monta. Mä ku luulin aiemmin, että Ansamaassa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista vähän väliä ja on sillon tällön ihan kiitettävästi draamakin, niin kuulkaas täällä meillä ei tapahdu mitään verrattuna vaikka Auburniin", Majina selitti ja alkoi esittelemään löydöksiään puhelimestaan.
Keräännyimme kaikki kolme Majinan kädessä olevan puhelimen ympärille. Nainen oli saanut yllättävän paljon selville vain somejen avulla - tämä tuntui tietävän tasan tarkkaan, kuka oli kenenkin äidin tädin kissan kaima, ketkä eivät tulleet toimeen keskenään ja keillä oli meneillään romanssi. Majinalla oli ihan päättömiä teorioita, joiden mukana innostuimme hihittelemään ja kehittelemään ties minkälaisia salaliittoteorioita. Suunnittelun keskeytti kuitenkin sisään huoneeseen asteleva Dochas, jonka vanavedessä seisoi tukka silmillä oleva Kaapo. "Mitä te teette?" Dochas kysyi outo ilme kasvoillaan, kun viereen kävelevä Kaapo pysytteli hiljaa. Kaaposta tuli mieleen kultainennoutaja, joka seurasi omistajaansa uskollisesti joka paikkaan. "No ei mitään", vastasin ja siirryin taas jatkamaan Rokin suitsien putsaamista. Olin saanut purettua ne ihan kiitettävän moneen osaan ja todella toivoin, että osasin laittaa osat vielä paikoilleen siitä huolimatta, että parin viimeisen päivän olotila oli ollut harvinaisen depressiivinen.
"Jaa miehiäkö ne täällä kattelee?" Dochas virnuili kurkkiessaan Majinan olan yli. "Joka tapauksessa arvostaisin hirveesti jos jättäisitte nyt ne Tinderit hetkeksi ja tulisitte hakemaan hevosia sisälle. Tosta Kaaposta ei oo mitään hyötyä, kun se norkoilee vaan millon missäkin käsi housussa", Dochas hohotti. Kaapo ei kuitenkaan sanonut mitään. Ehkä se nukkui. Kukaan ei osannut sanoa, mitä tuon mystisen otsatukan alla tapahtui.
[HASH]TieTahtiin2020
|
|
|
|
Julkaissut Silvia Kurjensalo Apr 16, 2020 21:09:41 GMT 2
Pesupäivä
13. huhtikuuta 2020 “Vieläkö Rokila on karvat tallessa vai joko säkin oot kiillottanut sitä ponia siihen malliin, että ne uhkaa tippua irti?” Majina nauroi katsoen mua sivusilmällä. Nainen oli istuutunut meikkipöytäni ääreen, sillä olin lupautunut letittämään tämän hiukset. “Ai miten niin?” äänestäni kuulsi läpi hämmennys ja tummat hiukset olivat luiskahtaa kädestäni. “Niin kun tekin ootte lähössä sinne Auburnin estevalmennukseen”, Majina vastasi ja pyöritteli kädessään mustaa hiusharjaa. “Ai oliko sinne joku pukukoodi?” kysyin hölmönä, kun käteni pyörittelivät tottuneesti hiuksia palmikolle. Oli sitä tullut ennenkin muutama letti väkerrettyä. “Siis ei mitään sellaista. Mä tulin siis vaan ajatelleeksi, kun itse pesin jo Tean ja laitoin varusteetkin kuntoon. Huomasin myös aiemmin, että Anni ja Saagakin laittoivat hevosiaan kuntoon. Siitä mulle tuli mieleen kysyä”, nainen jutusteli ja pohti ääneen, kuinka hassua oli valmistautua vain yhteen valmennukseen sillä tavoin. “Mutta kuten varmaan tiedät, niin ne on sielläpäin aika huoliteltua porukkaa”, Majina lisäsi, kun pidin letityksessä pienen tauon hörpätäkseni jo kylmettynyttä kahviani. Tottakai mä tiesin. Ja niin tuntui tietävän kaikki täkäläiset hevosharrastajat. Auburn oli varsin arvostettu talli, joka oli jatkuvasti esillä somessa ja mainoksissa. Jostain syystä en ollut tullut kuitenkaan edes ajatelleeksi moista pynttäytymistä.
Kai se oli sitten sitä ryhmäpainetta, kun löysin itseni vielä samana iltana Vihiniemestä vesiletku kädessä. Roki seisoi pesarissa ja viihtyi yllättävän hyvin siinä paikallaan, kun sai mutustella samalla heiniään. Ponin tobiano-kuviot hinkkasin puhtaiksi kimoshampoon avulla ja muualle ponin runkoon vaahdotin tavallista shampoota. Tasoitin hieman harjan ja hännän mustia jouhia ja suihkutin niihin selvityssuihketta, jonka jälkeen kieputtelin niihin siistit letit. Ja tuli siinä kirottua muutamaa katkennutta kiinnityslenkkiäkin. Hetken aikaa harkitsin, olisiko kavioiden öljyäminen liikaa, mutta päätin sitten ettei mikään ollut mulle liikaa.
Kyllähän siinä tovi vierähti, mutta lopputulos oli kaiketi sen arvoinen. Roki osannut ehkä arvostaa niin suuresti saamaansa käsittelyä, mutta ainakin se sai sapuskaa, mikä tuntui olevan orille pääasia. Taluttaessani oria karsinaansa syömään iltapuuroja, sain kiittää onneani siitä, että olin puhdistanut varusteet jo aiemmin. “Eikö tuo hössötys mee jo vähän yli?” Aleksin pää kurkkasi kauempana olevasta karsinasta. “Sinuna olisin nöyrää poikaa. Tää on sun ponis”, naurahdin, kun vedin karsinan liukuoven kiinni.
[HASH]TieTahtiin2020
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Apr 4, 2021 12:07:15 GMT 2
Treeniä, treeniä
Anun kertomaa 30.03.2021
Olin jo jonkinaikaa ratsinut Rokin kans. Se on aika erilaine Seraan verrattuna, enemmä semmone sählä. Mun pitäis kuulemma silti ratsastaa enemmä muillaki hepoilla, etten osaa sit ratsastaa pelkkää Seraa. Meidä olis tarkotus myös pyrkiä tänä vuonna Tie Tähtiin-kilpailuihin Rokin kanssa, jotta mä pääsen vähän kokeilemaan esteitäkin eikä pelkkää kouluaitojen sisällä pyörii. Roki on iha kamalan pieni Seraan verrattuna ja mul oli ekat pari kertaa tosi vaikee osata istuu sen selässä. On tottunu niihi Seran tosi eteenpäinpyrkiviin pitkiin askeliin ni tää poni on iha kummalline otus alla. Meidä olis tarkotus ottaa tänää toista kertaa niitä esteitä. Mä olin alkanu oppii laittaa Rokin kulkee oikeinpäin vaik se vaati kyl muutama tosi intensiivisen ratsastuskerran Eliaksen silmän alla - meil oli kummallaki hiki Rokin kans sen jälkee! Mut ehkä me selvitään yhes täst koko estehumppa rääkist. Amelie oli Tiuhtin kans myös vähä pomppimas. Roki ja Tiuhti oli samalt kasvattajalt ja kummaltakaa ei kyl vauhtia puuttunu. Ne ehkä vähä jopa innosti toisiaan enemmä säheltämää, mut oli ne molemmat kyl tosi ihastuttavii poneja. Oli meil myös yks ponitamma Goldi mut se ei yleensä näihi kimppavalkkoihi osallistunu ratsatuskoulutaustansa takii. Se alkaa liikaa ennakoimaa mitä Elias meil yrittää sanoo. Sanna ja Goldi on kyl täl hetkel kentäl tekemäs omaa koulutreeniä Allun ja Fellun kans. Ollaa lämmitelty aika omatoimisesti tehden paljon voltteja ja siirtymii. Roki tuntuu kyl tosi hyvält tänää ratsastaa tai sit me ollaa vihdoi löydetty se yhteine sävel. Elias astelee haukotelle maneesiin. Se o vissii ollu päikkäreil, koska sil tukkaki sojottaa mihi suuntaa sattuu. Tiuhti ei oo meil viel kauaa ollu mut se on kyl kunnon tuulimylly. Nytki se ehottelee Ameliel vähä väliä laukkaa ja heiluttelee päätään. Roki pysyy sentää jotenki kuulolla, vaik selkeesti keskittyy myös kaverinsa touhuihin.
Elias käskyttää meitä laukalle ja laajoille ympyröille. Tehtäis myös korotettui puomei enne ku hypättäis yhtää mitää. Molemmat ponit haluis vaa viipottaa eteepäi ilman et kattoisivat yhtää mihi jalat menee, joten hidastetaa hetkeks raviin tekee niitä puomei ja volttei. Roki vaikuttaa tyytymättömält huiskien hännällään, mut alkaa se taas kuuntelee. Saadaankin Eliakselt aika nopeesti uus lupa laukkaan, joten pyydänkin hellästi pohkeil poniorin kyseiseen askellukseen. Roki astelee hiukan paremmin nyt ja pysyy paremmin kuulollakin. Oon itekin nyt tarkempi ulko-ohjan tuesta, siitä ei tarvinnu olla nii tarkka Seran kans. Roki kyl tulis varmasti opettaa mulle paljon täsä kevään ja kesän aikana, vaik sillekin vissiin on tarkotus hommata joku iha ikioma liikuttaja. Roki pärskähtää ja keskityn taas sen laukkaan, oon joutunu tosi paljon hidastaa mun lantion liikettä sen kans, etten laukkaa ponin yli. Seral on nii pal pidemmät askeleet ja kroppaki näköjää tottunu jo liikaa siihe. Nään sivusilmäl Tiuhdin tekevän jonkun ihme paraatihypyn, kun Amelie yrittää orilta saada hieman vauhtia pois. Nainen pysyy kuitenki selässä iha näppärästi. Onneks mul annettii Roki eikä Tiuhti, mä ne tuol kiito-ohjuksen seläs pysyis.
Pian saadaankin jo hypätä Rokin kans pientä ristikkoa. Oria ei paljoo kiinnosta pikkuesteet ja hyppää hiuka laiskasti yli. Vähä sillä on kyl kiire päästä esteelle, mut Eliaski sano ettei me ny viel hypätä mitää huippuja et mä opin istumaan siel seläs ensin, vaik meidä olis tarkotus hypätä PJ:s 120cm:n luokas. Mul vissii on siis tulos kiire oppii silti. Eliakselt tulee kuitenkin kehuja ja se nostaakin sitä estettä pikkuhiljaa ylemmäs. Toisel sivul meil on kahen esteen sarja, minkä korkeutta ei nosteta. En kyl ees tiiä minkä korkune se on, mut ei sil oo väliä. Meidä o tarkotus kuitenki ensi vaa opetella askeleita laskemaan et selvittäis sarjoillakin. Roki tuntuu tosi hyvält, ja mäki alan tulee itsevarmemmaks lähestymisis ja itse hypyis. Ei mun tyyli täysin puhdas varmastikaan oo, mut onneks Roki hoitaa homman kotiin. Tiuhti vetää edellee iha hirveetä kiitoa esteiden yli, mut se ei tiputa yhtäkää puomia. Sil vissii vaa oli toi tyyli, et pitää mennä lujaa. Amelie vaikuttaa kyl vähä ärsyyntyneelt ku poni ei hidastakaan vaikka kuinka pyytäis. Elias käskee meidän ravata hetken ni se korottaa sekä sarjaa et yksittäist estet, joka ei oo enää ristikko vaa pysty. Roki tuntuu olevan liekeissä, puuskuttaen ravia tomerana eteenpäin. Se ehkä tietää et pääsis viel hyppäämään. "Ei oteta enää kauaa, mut hypätkää ny pari kertaa nää viel kumpaankin suuntaan, sit voitte alkaa jäähdytellä", Elias kuuluttaa jatkaen; "Amelie muistaa puolipidätteet ja Anu ulko-ohjan". Nyökkään ja nostan Rokin kanssa laukan lähestyen yksittäistä pystyä. Se näyttää paaaaljon isommalt ku aluks, mut kyl me sen yli mennään. Elias lupas ettei hypätä yli yheksääkymppiä tänään. Hoen mielessäni sitä ulko-ohjaa, et muistan sen vielä. Luotan Rokiin kyl täysin lähestymisen kans ja me hypätäänki kauniissa kaaressa yli, tai nii must ainaki tuntuu. "Hyvä", kuuluu Eliaksen ääni kun ollaan jo laukkaamassa sarjalle. Me pidetää aika isot välit tänää, mut meidä vissii pitäis alkaa treenaa iha ratojenkin hyppimisii täsä parin päivän sisäl. Roki hyppää ekan pystyn nätisti, annan sil pienen puolipidätteen et saan hiukan vauhtia pois ja hypätään toinenkin. Ori pärskii tyytyväisenä ja vetääkin muutaman pukin esteen jälkeen. Se vähä yllättää, mut pysyn silti kyydis! Taputan orin kaulaa, kun hidastan raviin et Tiuhti hyppää.
Ny on esteet hypitty kumpaankin suuntaan ja hymyilen kuin Naantalin aurinko Rokin seläs. Mul oli hiuka kyl hiki, vaik oon enemmä joutunu pääni kans tekemää töitä kuin kropan. Ori pärskii tyytyväisenä, kun annan tämän ravata hiukan pidemmillä ohjilla. "Kyllä teidät siihen sataankahteenkymppiin pystyy huoletta lähettää, kun nyt meni noiki iha hyvi. Saadaan viel vaa toi korkeus radalle ni ootte valmis paketti", Elias huikkaa kun teen volttia sen ympäri. "Täh?" pääsee vaan suustani hidastaen Rokin käyntiin, mä luulin et pidetää korkeus alle metris tänään. "Niin noi esteet on sen satakakskyt nyt", Elias myhäilee ja kuulen Amelien hihittävän taustalla. Tiuhtikin on jo vähä rauhoittunu et ny se sentää pysyy ravissa. "Mä luulin et noi on siin alle metris ku lupasit ettei mennä isompaa tänään", tokaisen hämmentyneesti silmiäni räpytellen. "Se on kato vaa parempi ettei tiiä minkä kokosii ne esteet on kun kokeilee uusii korkeuksii", Elias sanoo levee hymy huulillaan. Ehkä se ties, ku se ite hyppis Grimil ja Katel aika useestikin kisois ja niiltä kyl sitä ponnuvoimaa löytyy. Ne kumpiki on hypänny yksittäisenä irtona yli 170cm, Grim on päässy jopa kahteen metriin, kun he kuulemma vähä halus kokeilla mitä se oikeesti hyppää. Rokin 120cm on iha lastenleikkiä siihe nähde, joten ehkä mun on parempi olla vaa hiljaa ja uskotella ettei ne esteet oo nii korkeita mitä ne oikeesti on.
[HASH]TieTahtiin2021
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Apr 6, 2021 20:13:17 GMT 2
Aina ei onnistu - Tie Tähtiin06.04.2021 - Anu Kivinen Meidän oli tarkoitus pitää pikaset estetreenit Eliaksen valvomana. Aleksi ja Tiuhti osallistuisivat myös, sillä hekin starttaisivat samassa luokassa. Ajateltiin pitää treenit ulkona, sinne oli nimittäin jäänyt eiliseltä muutama este. Roki tuntuu tosi hyvältä ratsastaa, vaikka se saakin lisävirtaa Tiuhista eikä ole välttämättä niin hyvin kuulolla kuin yleensä. Roki puskee eteenpäin tasaiseen tahtiin, kun olen saanut tämän raviin. Teemme tosi paljon voltteja ja siirtymisiä, olen todennut sen olevan parhain tapa saada poni kuulolle. Ori heilauttaa häntäänsä kiukkuisesti, kun pyydän Rokia pysähtymään. "Malta nyt hetki, kohta voidaan laukata", mumisen orille ja nostan pysähdyksestä ravin. Poni tuntuu vilkuilevan esteitä vähän väliä, eikä Tiuhti laukkaamassa auta asiaa lainkaan. En vielä oikein luota Rokiin kunnolla, joten haluan saada ratsuni kuulolle ennen kuin alamme hyppimään. "Ulko-ohja, ulko-ohja, ulko-ohja", toistan mantraa päässäni, kun pyydän Rokin laukalle. Ori hypätääkin eteenpäin kyseiseen askellajiin. Kuulen Eliaksen ohjeet vain hämärästi, sillä oma mantra soi nyt jo liian kovaa. Kai hän huomautti täysin samasta asiasta, tai antoi luvan hypätä. Roki vain tuntuu puskevan eteenpäin, ilman sen kummempia miettimättä. Saan kuitenkin puolipidätteillä ponin hidastavan ihan minimaalisen vähän tahtia. Ohjaan Rokin päivän ensimmäiselle esteelle itsevarmasti ja saammekin melkein täydellisen linjan. Ori ponnaa vahvasti ja itse en ole valmistautunut niin suureen hyppyyn, joten horjahdan pienesti. En kuitenkaan putoa ja jatkammekin laukkaa. Lähestymme toista pystyä ja kuulen Eliaksen huutavan; "Pidätä, pidätä, pidätä..". Roki heilauttaa päätään vastahakoisesti, mutta hidastaa tahtiaan hieman. Seuraava hyppy meneekin jo paremmin ilman yliliioittelua. "Muista Anu käyttää sitä kättä, Roki on paljon riippuvaisempi siitä kuin mihin oot tottunut", kouluttajamme tokaisee vielä ennen kuin hyppäämme kolmannen esteen yli. Roki päättääkin pukittaa esteeltä laskeuduttuaan ja syöksähtää pieraisten kiitolaukkaan sen jälkeen. Olen kuitenkin nopea toimija pysyen selässä ja hidastan kuumuneen hevosen raviin. "Ei tästä tuu yhtää mitää", parkaisen sillä epävarmuus alkaa hiipimään mieleni sopukoihin. Olikohan virhe osallistua samantien isompaan kilpailuryppääseen, olisin ihan hyvin tyytynyt treenaamaan esteitä vain kotona tämän kauden. "Ota se poni kuulolle ja menkää vielä kerran toi yksinäinen pysty, sit saat tehä mitä haluat tänään", Elias sanoo ja teenkin hetken ravi-laukka -siirtymiä ennen kuin ohjaan Rokin esteelle. Ori tuntuu olevan paremmin kuulolla ja hyppääkin näteimmän hyppynsä koko päivänä, itse näytän varmaankin perunasäkiltä kirjavan selässä - siltä ainakin tuntui. Kehun ponia nopeasti, mutten halua hypätä tänään enempää. Olen itse melko pahasti epävireessä, joten tuttu ja turvallinen sileällä työskentely sopii itselle paremmin kuin hyvin loppuratsastukseksi.
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Apr 27, 2021 19:26:46 GMT 2
Mitäköhän tästäkin tulee - Tie Tähtiin
14.04.2021 - Anu Kivinen
Vihiniemen pihalla ja oritallissa käy kova kuhina. Alamme valmistautua lähtemään kohti Hartroof Areenaa, jossa Tie Tähtiin ensimmäinen osakilpailu pidettäisiin. Olen pessyt Rokin eilen, ja tänään vain juoksuttaisin sen. En ole varma olemmeko yhtään valmiita tähän koitokseen ja tavaroita pakatessani paniikkini vain kasvaa kasvamistaan. Ori on paketoitu pinteleihin sekä hienoon ruskeaan “yöpukuun”, joten orista näkyi vain silmät, korvat sekä turpa. Sillä tavoin ori pysyisi edes jotenkuten puhtaana. Tiuhti ja Roki erotettiin myös vierekkäisiin tarhoihin, jottei oripojat revi bodysuittejaan toisiltaan tai muuten innostu painimaan sen kummemmin. Kumpikaan ei tuntunut välittävän erosta, vaan söivät yllättävän rauhallisena päiväheiniään. Mukaamme tulisi kaikille neljälle orille siniset fleeceloimet, ratsastusloimet, suojat, satulahuovat sekä korvahuput. Kaikkiin paitsi jalkavermeisiin on brodeerattu valkoisella “Vihiniemi”. Sanna ja Amelie tietenkin ottaisivat myös valkoiset satulahuovat sekä pintelit mukaan, sillä he ratsastaisivat koululuokissa. Ei minua yleensä jännittänyt lähteä Seran kanssa koulukisoihin, mutta nyt allani olisi Roki ja lajina esteet. En ole varma miten saisin yöni nukuttua kunnolla, jos ylipäätään nukkuisin.
Varmistan vielä, että varmasti olen nyt kaiken pakannut muoviseen laatikkoon, missä lukee Rokin nimi ennen kuin vien sen hevosrekkaamme. Amelie on edelleen tavaroita pakkaamassa, näyttäen myös stressaantuneelta. Sanna ja Aleksi ovat jo sen verran tottuneita, etteivät ainakaan ulkoista paniikkia näytä. Tilan emäntä on myös leiponut meille omenapiirakkaa sekä vaniljakastiketta ja ai että, Sanna on hyvä leipuri. Harmi, ettei hän tule leipomaan kisareissuilla mitään, mutta uskon menomatkalle tulevan jonkinnäköisiä sämpylöitä tai muita herkkuja. Elias ei lähtisi mukaamme, mikä stressaa minua myös, otan ehkä liikaa tukea valmentajastamme. Hän on kaikissa kisoissani Seran kanssa ollut ja tsempannutkin, mutta nyt joutuisimme pärjäämään omin voimin. Tietenkin Sanna on erittäin symppaattinen ja ihana persoona, muttei osaa antaa samanlaista varmuutta asioista kuin Elias. Sanna on hieman liian huoleton, joka ei aina tunnu ymmärtävän miksi tietyt asiat ahdistaa. Nytkin nainen hyräilee mennessään ja käy välillä antamassa pusun Sällin turvalle, joka yrittää nauttia torkuistaan auringossa. Itse pikapuhdistan vielä Rokin suitset sekä satulan, ennen kuin vien nekin rekkaan. Satulaan laitan vielä sinisen satulasuojan päälle, siihen on brodeerattu Rokin virallinen nimi. Pikkuhiljaa muidenkin tavarat alkavat löytää tiensä rekkaan, muttei muilla tunnu olevan sen kummempi kiire pakkaamisen suhteen. Lähtömme olisi vasta huomenna, mutta olisi ihan kiva olla tänään kaikki valmiina. Minulla olisi yksi stressin aihe vähemmän. Käyn vielä kerran Rokin tavarat läpi, jotta minulla varmasti on aivan kaikki. Kypäräni, saappaani sekä kisa-asuni on myös kyydissä, mutta huomaan hanskojen puuttuvan, joten lähden kuumeisesti niitä metsästämään tallituvasta, tallin käytäviltä sekä pihalta. Paniikki kasvaa edelleen, kunnes käyn katsastamssa kisatakin taskut, jossa hanskat ovatkin. Huokaisen kuuluvasti helpotuksesta ja lähden rekasta kohti Rokin tarhaa samalla sataan laskien.
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Apr 27, 2021 19:27:41 GMT 2
Stressikertoin on ainakin miljoona - Tie Tähtiin
16.04.2021 - Anu Kivinen
Sanna selailee puhelintaan, kun on Aleksin vuoro ajaa rekkaa. ”Oho kappas!” nainen tokaisee ja tunnen vatsani muljahtavan ympäri – tämä ei voi tietää mitään hyvää. Olimme juuri lastanneet hevoset takaisin rekan kyytiin pienen kävelyn jälkeen Jyväskylän abc:llä, jolloin vaihdoimme myös kuskia sekä napaten juotavaa ja syötävää lisää. Ajoa on tullut alle jo viitisen tuntia,matkaa pitäisi taittaa vielä seuraavat kolmisen tuntia. ”Siellähän on huomenna kaikille avoimia luokkia, luulin että jo huomenna olisi osa meidän luokista”, Sanna kertoo löydöstään enkä pidä yhtään hänen pilkkeestä silmäkulmassa. Nainen kääntyykin minua kohden; ”Siellä olisi satasen ja sadankahdenkympin luokat, pitäiskö ottaa löysät pois?” Silmäni laajenevat lautasiksi ja puristan käsilläni polviani. ”Sillä sais kyllä tuntumaa millanen areena kyseessä ja hevosellekin vähä tutumpi ympäristö”, Aleksi tuumaa. Onko mun pakko? Mä en millään haluaisi, mutta huomaan sopertavani haperolla äänellä; ”No kaipa se voisi tehdä hyvää”. Olen hetken hiljaa. ”Satasen luokkaan”, lisään vähän kovemmalla äänellä. ”Asia kunnossa me voitais Sällin kans tulla samaan. Silläki on sit kivempaa lauantai työstää koulua. Entäs Aleksi ja Amelie?” Sanna pulppuaa puhetta ilman huolen häivää. Itse tunnen valuvani penkkiin syvemmälle. En ymmärrä miten kolmikko kykenee puhumaan kisoista ihan kuin ne olisi arkipäivää. Tuosta noin vain ykskaks osallistutaan luokkaan, joka pidetään huomenna. Vaikka olinkin Seran kanssa kisannut ihan kansainvälisilläkin areenoilla sekään ei pelottanut näin paljoa. Roki on huomattavasti arvaamattomampi kuin Sera, ja tarvitsee myös enemmän minun tukeani. En halua myöskään tuottaa muille Vihiniemiläisille pettymystä, sillä he ovat varmoja minulla olevan potentiaalia isoillekin radoille. Eilen äiti oli lohduttanut, ettei meidän Tie Tähtiin luokassa olisi muuta kuin yksi muu osallistuja, mutta se meinaa silti sitä, että kilpailen Aleksia vastaan. Jolla on huomattavasti enemmän kokemusta kuin minulla. En tunnu saavan ajatuksiani lainkaan kokoon, joten otan puhelimen käteeni ja alan selamaan Instagramia, samalla kun lähetän myös muutamalle kaverille viestiä, jos he osaisivat harhaannuttaa ajatuksiani joko tsempein tai meemein. Paras kaverini Ilona tulisi lauantaina äitini kyydillä katsomaan kisoja. Luokamme arveltiin alkavan vasta kello 21, joten heillä ei olisi mikään kiire lähteä aamulla tulemaan.
Jossain vaiheessa matkaa jännityksestä ja aamun aikasesta herätyksestä oleva väsymys vei voiton ja jopa nukuinkin. Seuraavat muistikuvani ovat “Kehä III” -merkeistä, jotka kertoivat meidän olevan hyvinkin lähellä. Onneksi Aleksille reitti tuntuu olevan entuudestaan tuttu, vaikka miehellä onkin varmuudeksi navigointi päällä. Kaikki orit olivat matkustaneet nätisti, Rokilla ja Tiuhtilla oli välillä jotain riimusta roikkumis-leikkejään, muttei ponitkaan sen enempää sählänneet. Toivon hartaasti, että ne osaisivat käyttäytyä myös itse kisapaikalla.
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Apr 27, 2021 19:29:18 GMT 2
Kolisee, kolisee estehet - Tie Tähtiin
17.04.2021 - Anu Kivinen
Olen täysi hermoraunio ja sen huomaa myös Rokista verryttelyalueella. Sälli ja Sanna olivat olleet radalla hieman minua aikaisemmin, sekä heille tuli hylky. Se ei taas rauhoittanut minun mieltäni laisinkaan. Roki tuntuu kuumuvan allani ja purevan kuolainta. Tarvitsisi äkkiä keksi jokin keino saada ajatuksen johonkin aivan muualle, mutta on jo liian myöhäistä – kuulen nimeni kaiuttimista, joten meidän on aika siirtyä koitokseen. Poni kovin yrittää ravata yhdyskäytävää, mutta saan sen jotenkin pysymään käynnissä. Yritän hengitellä syvään, mutta paniikki nousee taas nähdessäni Amelien ja Aleksin katsomossa. “Eihä tuoteta noille pettymystä jooko”, supisen orille ennen lähtöä.
Ensimmäiset viisi estettä kopisikin tyylikäästi alas, kunnes muistin ulko-ohjan sekä pohkeet kiinni. Radan muistin melko hyvin, eikä sen suhteen virheitä tullut. Roki tuntui heti huomattavasti paremmalta, mutta tämä oli itselle hieman huono paikka oppia mitä kannattaisi tehdä. Ori heittää viimeisen esteen jälkeen pienen pukin, kun yritän saada tämän hidastamaan raviin. Ajassamme ei ollut ongelmia, mutta puomeista tulisi se 20 virhepistettä. “Muista huomenna sitten ratsastaa, miten tänään teit loppuradan”, Aleksi tulee kommentoimaan kun olemme tarpeeksi lähellä. “Joo, mä yritän muistaa”, tokaisen ja jään jäähdyttelemään oria. Aleksi ja Amelie lähtien oletettavasti jaba-alueelle kurkaamaan omat ratsunsa. “Sori poika”, kuiskaan Rokille, joka pärskähtää vastaukseksi.
Ori on takaisin karsinassaan repimässä heinäverkkoaan. Rokilla on suojat ja ohut loimi päällään. Kaikki muut orit oli loimitettu, paitsi Sälli, jota tällä hetkellä klipattiin karsinan ulkopuolella. Rokia ei paljoa klipperin surina haitannut, joten saan letitää ponin häntää rauhassa. Huomenna ei olisi mikään kiire tulla paikalle, Sannan luokka olisi ensimmäisenä ja sekin alkaisi vasta arvioidusti kolmelta iltapäivällä. Ajattelimme käydä yhteisellä lounaalla ennen areenalle tuloa ja vielä tehdä viimeiset mietteet kilpailua ajatellen. Minua stressasi huominen edelleen, muttei välttämättä niin paljoa kuin tänään. Oli ehkä ihan hyvä tehdä virheet nyt, eikä vasta huomenna. Vaikkei sitä tiedäkään, mitä huomisesta oikein tulee. Minun sekä Aleksin luokka olisi viimeisenä ja senkin arveltiin starttaavan vasta yhdeksän aikoihin illalla, joten ajattelimme lähteä vasta maanantai-aamuna ennen loppujen avoimien luokkien alkua. Saan Rokin hännän letitettyä, joten rapsutan orin harjamartoa vielä ennen kuin lähden suunnistamaan takaisin hotellille.
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Apr 27, 2021 19:30:21 GMT 2
Me tehtiin se! - Tie Tähtiin
18.04.2021 - Anu Kivinen
Nousen jännittyneenä Rokin selkään Ilonan pitäessä ohjista kiinni. Olen puunannut oria pakonomaisesti viimeisen tunnin ja hulivili alkaa olemaan jo aivan loppu muhun. Areenalla oli alkanut jo kymmenen maissa hälinä Sannan mukaan, joka täällä on taas ollut aamu seitsemästä asti. Kävimme porukalla syömässä yhden aikoihin, jonka jälkeen tultiinkin koko joukkueen voimin kisapaikalle. Ilona ja äiti tulivat paikalle joskus kuuden aikoihin, ja Sanna oli saanut heille groomien kulkuluvat jaba-alueelle, sillä meitä ei kerta ollut kuin kisaajat paikalla. Ilona oli hieman rauhoittanut mieltäni, kun tein heille esittelykierroksen, vaikka äiti nostikin stressitason taas huippuihinsa. “Mä otan isille ja Tomille videon sun radasta”, äiti oli sanonut ja heilutellut kameraa käsissään. Amelie oli yrittänyt lohduttaa sanomalla, että videon voisi näyttää myös Eliakselle, joka osaisi sitten paremmin neuvoa mitä pitää vielä parantaa. Se ei todellankaan helpottanut oloani, varsinkin eilisen fiaskon takia. “Hyvin se menee”, Ilona tokaisee hymyillen päästäessään ohjista irti. “Niin kai”, huokaisen ja lähden lämmittelemään oria pikkuhiljaa. Roki on normaali oma itsensä, täysin tänttähäärä. Yritän muistaa ratsastaa enemmän pohkeella, pitäen sen ulko-ohjan tuen, mitkä eilen hieman unohtui. Poni tuntuu hieman jäykältä ratsastaa, mutta olenhan itsekin kuin viulun kieli.
Teknisten ongelmien takia joudumme odottamaan tuloksia ikuisuudelta tuntuvan ajan. Kävelemme Aleksin ja Tiuhtin vierellä, Milla-Riina oli keskittynyt puhumaan joukkuetovereilleen. Olin oikeastaan ylpeä siitä, kuinka hyvin ratamme oli mennyt, mutten ollut muiden suorituksia nähnyt. Tiuhtilla riitti kyllä vauhtia, joten jos häviäisimme kaksikolle tietäisin heti kyseen olevan ajassa. Roki ja Tiuhti välillä yrittävät heilautella päitään toistensa ohjiin kiinni, mutta estämme yritykset jo melko automaattisesti pistäen ulkopuolen ohjaa tiukemmalle. Ikuisuudelta tuntuvan ajan jälkeen meidät kuulutetaan takaisin kisa-areenalle, jossa meitä odotaakin jo jokaiselle jotakin. Meitä oli vain kolme koko luokassa, joten kaikki saisivat ruusukkeen, voittaja loimen, toinen satulahuovan ja kolmas pintelit. Meidän oreilla on kyllä jo aivan tarpeeksi tavaraa, mutta olisihan ne pintelitkin mukava muisto matkalta. Amelie ja Sanna olivat kummatkin tulleet neljänsiksi omissa luokissaan, joten he saivat pelkät ruusukkeet. Mutta sentään kaikille tulisi jotain kotiin tuomisia. Saimme tiedon, että yksi kaiuttimista oli mennyt mykäksi katsomon puolelta, jonka takia tulosten ilmoittaminen hieman myöhästyi. Sinänsä vähän turhasta syystä, sillä katsomossa oli enään neljännes ihmisiä jäljellä ja sekin suurin osa muiden luokkien kisaajia ja heidän groomejaan. Olemme söpössä pituusjärjestyksen mukaisessa possujunassa, Tiuhti ensimmäisenä, sitten Roki ja lopuksi Milla-Riinan Indi, joka oli samalta kasvattajalta kuin meidän oma Äksä. Suuni loksahtaa auki, kun toiseksi ilmoitetaan Aleksi ja Tiuhti, koska sehän meinasi… MÄ VOITIN! Räpyttelen silmiäni muutaman kerran, ennen kuin odotan vielä nimeni sanomista ja se oli aivan totta. Me voitettiin Rokin kanssa ensimmäinen osakilpailu eilisen mokailun jälkeen. “Hyvä Anu!” kuulen kannustusjoukkojeni huudot. Kiittelen suuresti palkintojen tuojaa ja kiinnitän ruusukkeen saapaani reunaan. Otan kukkakimpun käsiini ja teemme kunniakierroksen laukassa. Melkein itken selässä, en voi uskoa tätä. Kaikki se stressaaminen ja aivan turhaan. Ratsastaessamme pois areenalta en voi kuin nauraa enään. Roki tuntuu väsyneeltä, ja rapsutan tämän kaulaa kiitollisena. Ehkä kisoihin osallistuminen ei ollutkaan niin suuri virhe kuin luulin. Tästä on kieltämättä kyllä hyvä jatkaa.
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Apr 27, 2021 19:31:25 GMT 2
Pelottavat maastoesteet - Tie Tähtiin24.04.2021 - Anu Kivinen (jatkoa Sanna Vihiniemen; Maastoesteitä-tekstiin Sällin päiväkirjassa) Me päädytään maastoreissullamme Rokin kanssa toiseksi viimeiseksi hyppimään rataa. Roki tuntuu hyvin energiseltä kävellessämme lähtöpaikalla. Amelie ja Cabo lähtevät Aleksin ja Tiuhtin perään, joten seuraavaksi olisi minun vuoro lähteä. “Muista hengittää”, Sanna sanoo hymyillen. Helppo hänen on sanoa, hän on ollut tällä radalla varmaan kymmeniä kertoja ja minulle tämä on ensimmäinen. Tarvisi pysyä tarkkana, mihin suuntaan Cabon kimo pylly kiitää, ettemme eksy Rokin kanssa. Se olisikin näky, jos katoisimme valaistulla radalla. Vielä ei ollut lähellekkään pimeää, joten emme valoja pitäneet edes päällä. Ei ne palaneet muutenkaan kuin syksyllä, jos joku halusi tehdä vielä viimeisiä treenejä ennen talven hallikautta. Sanna ja Sälli olivat ilmeisesti käyneet kävelemässä radan läpi ihan hetki sitten, joten siellä ei pitäisi odottaa mitään suurempia yllätyksiä. Roki nostaa räjähdysvoimaisesti laukan, kun pyydän ponin kyseiseen askellajiin. “Muista pohkeet, ohjat, hengitys ja vasen puoli”, mietin kun yritän saada jonkinnäköistä hallintaa alla olevaan oriin, jonka korvat törröttivät tiukkana eteenpäin ja kaula korkealla. Ainakin sillä on nyt kivaa, itse ollen pelonsekaisin tuntein kyydissä. Näen Cabon hyppäävän ensimmäisen esteen nätisti ja lähestymme sitä vauhdilla. Saan Rokiin hieman jotain kuuloa päälle ja ori kuunteleekin puolipidätettäni. Ohjaan ponin pienemmälle esteelle, joka on pieni tukki. Roki hyppää pienen esteen helposti yli, ja antaa minulle pienen pukin esteen jälkeen. Kiljahdan selässä, mutta tasapainoni pysyy. “Anu! Ohjat!” kuulen Sannan äänen takaani ja keräänkin laukassa Rokille lyhyempiä ohjia. Poni pärskähtelee innoissaan eteenpäin. Ei mun tarvii enään oikeastaan edes ohjata suuntaa, Roki seuraa Caboa aivan itsestään. Jos vain tahti pysyisi siedettävänä selviäisimme tästä vielä ehjin nahoin. Hyppäsimme vain kuusi estettä, vaikka rataa olisi pystynyt vielä jatkamaan. Elias oli kuullut kiljumiseni ensimmäiseltä ja viidenneltä esteeltä, joten hän päätti että olisi ehkä ihan hyvä lopettaa siihen. Pelkään jo Eliaksen suunnitelevan yksityistuntia minulle maastoesteillä. En yleensä pitänyt selässä mitään ääniä, mutta viidennellä esteellä Roki hieman kompuroi omiin jalkoihinsa ja olin varma meidän kaatuvan siihen paikkaan. Poni kuitenkin hoiti homman kotiin ja jatkoi laukkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ori ei tunnu haluavan rauhoittua ollenkaan ja steppaileekin ravissa, muutkin tuntuvat olevan räjähdysherkässä tilassa. Paitsi kaiken nähnyt Grim. Eliaskin oli antanut hevoselleen pitkät ohjat, vaikka vielä ravasimmekin metsäpolulla.
|
|
|