|
Julkaissut Aleksi Vaalavuo May 24, 2021 15:38:27 GMT 2
Calabasas, "Bamse"Westfaleninhevosori Omistaa Aleksi Vaalavuo Omat sivut
|
|
|
Julkaissut Aleksi Vaalavuo Jun 8, 2021 17:09:50 GMT 2
Tuliaisia Saksanmaalta
24. toukokuuta 2021 Toukokuu oli mitä mainioin ajankohta ottaa pieni irtiotto arjesta ja matkustaa muutamaksi päiväksi Saksaan. Sillä välin, kun suomalaiset paasasivat suu vaahdossa jääkiekon maailmanmestaruuskisoista ja vetäytyivät hiljalleen terassille latkimaan kaljaa, oli Saksassa ihan eri meininki. Keski-Euroopassa oltiin niin paljon hienostuneempia, mutta kuitenkin myös ulospäinsuuntautuneempia kuin meidän rakkaassa junttila-Suomessamme. Ei sillä, olihan Suomikin omalla tavallaan hieno maa, mutta Saksassa nyt vaan oli sitä jotain.
Myönnettäköön, etten mä keskellä viikkoa lähtenyt Saksaan ihan vain hupilomalle. Varsinkaan, kun kisakausikin oli parhaimmillaan käynnissä ja treenattava oli miltei päivittäin. Mä olin kuitenkin kovin kiinnostunut hyvässä maineessa olevan Dierk Mayerin uusista tuontihevosista, joita tämän tiluksille oli vastikään saapunut peräti kolme kappaletta. Pääsin koeratsastamaan reissun aikana kaikki kolme hevosta, mutta yksi niistä oli ylitse muiden. Suurella sukalla varustettu Calabasas oli hyvin miellyttävä ilmestys niin ulkonäkönsä kuin luonteensakin puolesta. Etenkin, kun suku oli täynnä hienoja ja hyvin menestyneitä esteratsuja. Ori oli kiinnittänyt mun huomion jo Facebookin myynti-ilmoituksessa saatesanoineen, mutta paikan päällä mä olin varma siitä, että juuri tuon hevosen mä halusin talliani täyttämään.
"Calabasas on siro, kuivakka 5-vuotias esteratsu. Sen ovat Dierk Mayer ja Debbie Fischer maahantuoneet yhteistyössä, ja orin harteilla on suuria haaveita. Hintalappu ei ole mikään aivan pikkuruinen, sillä siihen täytyy mahtua loppupäähän nolla poikineen. Jos Calabasas lunastaa sen varalle ladotut odotukset, siitä tulee vielä kansainvälisten kilpailuiden kiertäjä, jolle mikään luokka ei ole liian suuri. Ratsuna Calabasas on hyvin herkkä: se kuuntelee ratsastajan pienimpiäkin sormenliikahduksia ja painopisteenvaihdoksia. Skarppi ja hyvässä tasapainossa liikkuva nuori hevonen on yleensä hyvinkin tehtäviensä tasalla, mutta montaa epäonnistumista se ei hermostumatta siedä peräjälkeen."
Saksasta oli pitkä matka Suomeen, mutta nuori viisivuotias selvisi matkasta ihailtavan hyvin. Nuorella hevosella oli mieletön asenne, vaikka Eliaksen mielestä se olikin turhan sählä. Mies arvosti enemmän sellaisia kylmäpäisiä ja rauhallisia hevosia, kuten Fellu ja Grim, mutta mun mielestä Calabasas oli ihan huippulöytö. Se oli mukavan eloisa ja positiivinen luonteeltaan, minkä ansiosta se tasapainotti juuri sopivalla tavalla mun nykyistä hevoskatrasta.
|
|