|
Julkaissut Saana Talvilehto Sept 10, 2021 23:09:06 GMT 2
Yhteinen syysmaasto
12. syyskuuta 2021
Sanna, Aleksi, Fanny ja Saana ratsuineenOlipa kiva, että Sanna ehdotti eilen yhteistä maastoretkeä tallilaisten kesken, ajattelin kun puin varustehuoneessa ratsastussaappaita jalkaani. Kotiutuminen Vihiniemeen oli lähtenyt hyvälle alulle, vaikka en ollutkaan vielä liiemmin ehtinyt tavata muita tallilaisia, pitkälti vaihtelevista työvuoroistani pieneläinklinikalla johtuen. Ensimmäiset käynnit tallilla olivat nimittäin ajoittuneet joko aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan enkä ollut siten sen enempää pahemmin törmännyt muihin kuin ehtinyt muutoinkaan vielä tutustua Vihiniemen ympäristöön. Nyt siihen tulisi kuitenkin muutos, kiitos Sannan, jolta olin saanut eilen whatsapp-viestin, jossa nainen oli kysellyt haluaisinko lähteä Sateen kanssa tutustumaan yhdessä muiden tallilaisten kanssa Vihiniemen ratsastusmaastoihin. Ai että halusinko! Hymyssä suin pengoinkin vielä varustekaapista esiin napakan ja istuvan flexfit-turvaliivini ja ratsastuskypäräni ennen kuin suuntasin kiireisin askelin takaisin tallin puolelle. Muut olivat ilmeisesti oritallin puolella, joten näkisimme varmaan kohta pihalla. Keitähän muita maastoon oli lähdössä ..? Tiesin oikeastaan ennalta vain Sannan ja Eliaksen, heidät kun olin tavannut kysellessäni alunperin tallipaikkaa Vihiniemestä. Puhelias ja vaalea Sanna vaikutti ainakin todella mukavalta samoin kuin myös miehensä, vaikka Elias vaikuttikin myös vaimoaan varautuneemmalta ja rauhallisemmalta tapaukselta. Puheista oli sittemmin selvinnyt, että omistajapariskunnan lisäksi Vihiemen omistajiin kuului ilmeisesti myös Eliaksen serkku, Aleksi, jos nyt muistin nimen oikein. Mutta kohtahan sitä tässä oltaisiin taas entistä viisaampia, kunhan tapaisin loputkin talliväestä. Onneksi säät vielä suosivat ja ennuste oli luvannut aurinkoista syyspäivää. Takki olikin helppo jättää roikkumaan karsinanoveen, eiköhän siellä pärjäisi näissä mustissa ratsastushousuissa ja viininpunaisessa pitkähihaisessa. Avasin karsinanoven ja päiväheiniään verkosta nyhtänyt Sade kääntyi katsomaan minua korvat hörössä. "Noniin tyttö, eiköhän laiteta vielä suitset päähän ja lähdetä, tiedä vaikka muut jo odottavat meitä ..." hymyilin. Olin jo aikaisemmin harjannut ja satuloinut Sateen karsinassa valmiiksi, joten suitset oli nopeasti laitettu ja olimme valmiita lähtöön. Satulavyö kun tulisi kiristettyä vasta pihamaalla. Sade pureksi kuolaintaan ja viskoi päätään muutamaan otteeseen ennen kuin asettui viereeni, hamuillen taskujani kun rapsutin sitä kaulalta. "Eikä sitten mennä niistä oreista sekaisin, kuulitkos?" muistutin ja nyhjäisin tammaa hellästi ohjista. Sade pärskähti. Ehkäpä tässä pitäisikin olla enemmän huolissaan siitä menisivätkö orit sen sijaan sekaisin uudesta tammasta ... En malttanut olla hymyilemättä kujeilevasti ennen kuin suukotin nopeasti täysiverisen silkkistä ja pehmeää turpaa. "Nyt mennään." maiskautin Sateen liikkeelle ja nappasin vielä kypärän ovesta kainalooni ennen kuin lähdin taluttamaan tammaa ulos ja sisäpihalle, josta kuuluikin jo puheenääniä ja hevosten pärskähdyksiä. En tiennyt huomasivatko muut tuloani, ennen kuin Sade päätti tehdä läsnäolonsa tietäväksi hirnahtaen kimeästi muita hevosia nähdessään, pää ja häntä yhtälailla koholla kuin arabilla konsanaan. "Oletkos siinä ..", pudistin hymyillen päätäni ennen kuin käännyin katsomaan muita pysäyttäessäni Sateen vähän sivummas ja pyyhkäisin muutaman hiussuortuvan korvani taakse. "Hei vaan kaikille!"
|
|
|
|
Julkaissut Aleksi Vaalavuo Sept 11, 2021 20:59:22 GMT 2
Koko kuluva viikko oli kuulunut taas niihin yrittäjän arkielämän tähtihetkiin, kun työpuhelin pirisi jatkuvalla syötöllä ja sähköpostiin tuntui pamahtavan uusi lukematon viesti joka toinen sekunti. Siksipä hermoni olivat olleet jo useamman päivän ajan tavallista kireämmällä ja olin viihtynyt lähinnä omissa oloissani aina siihen saakka, kunnes Sanna oli kysellyt, lähtisinkö hänen ja uusien tallilaisten kanssa maastoretkelle. Pienen epäröinnin jälkeen olin suostunut lähtemään mukaan hyvillä mielin - pitihän töistä pitää välillä pientä taukoakin. Aivoni nimittäin tarvitsivat kipeästi nollausta ja olin suorastaan helpottunut, kun sain lyödä puhelimeni vihdoin äänettömälle ja unohtaa hetkeksi kyseisen rakkineen olemassaolon. Joskus sitä kaipasi aikaa ennen älypuhelimia, vaikka teknologian parissa työskentelinkin. Tai ehkä nimenomaan juuri sen takia.
Maastoretkelle ratsukseni valikoitui tällä kertaa Bamse, sillä ajattelin pienen maastoreissun tekevän myös nuorelle orille hyvää. Ja ehkä päätökseeni vaikutti myös se, että ori osasi nuoresta iästään huolimatta käyttäytyä siivosti tilanteessa kuin tilanteessa. Voisin siis oikeasti keskittyä ympäristön esittelemiseen ja toisten kanssa jutusteluun, kun ei tarvitsisi vähän väliä neuvotella ratsun kanssa siitä, mihin suuntaan mentiin ja miten päin tässä nyt oltiinkaan.
Ruunikko nyhti tasaiseen tahtiin pienisilmäisestä heinäverkostaan syötävää sillä välin, kun harjasin orin karvan läpi ja nakkasin sille varusteet selkään. Aina välillä se liikuskeli ja oli kovin kiinnostunut tarkkailemaan mun puuhailujani, mutta yllättävän nätisti se jaksoi odotella rauhassa siihen asti, että olin saanut sille suitsetkin päähän. "No niin ja sitten mentiin", mutisin liu'uttaessani karsinan oven auki. Bamsen kaviot kopisivat vasten kivilattiaa, kun se käveli perässäni ulos tallista. Ulkona oli mukavan lämpimä sää. Aurinko paistoi ja lintujen laulu kaikui pihamaalle asti jostakin kauempaa. Ilmassa oli jollakin tapaa vielä kesän tuntua, vaikka syksy oli jo hyvää vauhtia värittänyt puiden lehtiä keltaisen ja punaisen eri sävyillä. Tänään oli täydellinen sää maastoiluun.
Pihalla saapumistamme odotti jo useampi tuttu kasvo. Moikkasin muita hymyillen ja kiristin Bamsen satulavyötä vielä parilla reiällä, ennen kuin laskin jalustimet alas ja vedin taskustani mustat nahkahansikkaat käsiäni lämmittämään. Kimakan hirnahduksen kajahtaessa ilmoille tallipihalla, kääntyi Bamse katsomaan heti äänen tulosuuntaan. Orin sieraimet laajenivat, kun se vastasi hieman hiljempaa ruskeahiuksisen Saanan taluttamalle Sade-tammalle. "Jaahas. Sitä ollaan juttelutuulella", naurahdin kavutessani tottunein elkein Bamsen selkään. "Kunhan ei sitten liikaa innostuttaisi, vaikka saatiinkin naisseuraa", jatkoin taputtaen orin kaulaa. "Mihinkäs me ollaan muuten matkalla?" kysyin tavoitellen katseellani Sannaa.
|
|
|
|
Julkaissut Fanny Barclay Sept 12, 2021 20:06:34 GMT 2
Olin jo miettinyt viikonlopulle kaikkea aktiviteettia juoksutuksesta rauhalliseen kävelyyn maneesissa, mutta kun Sanna laittoi viestiä ja kertoi että he olivat lähdössä sunnuntaina maastoon, olin niin innoissani ideasta että en edes muistanut että meiltähän puuttui Dädiltä kaikki varusteet. Niinpä sain vielä ennen sunnuntaita syyn lähteä ostamaan vaikka ja mitä uutta lähimmästä varusteliikkeestä. Sunnuntai-”aamu” meni tavalliseen tapaan kahvin ja suklaalevyn voimin, jotka kädessä kömmin autoon. Ajattelin olla ajoissa tallilla, jos joku uusista varusteista ei ollutkaan yhtään hyvät, - tai hienot. Olin kuitenkin nukkunut miltei kahteentoista päivällä ja nukkunut kaikkien herätysten ohi. Ilma oli viilentynyt hurjasti, ja lehtien väri muuttunut oranssin keltaisiksi. Tänään ilmassa tuntui kuitenkin hento lämpö, jonka aurinko vielä jaksoi lämmittää.
Tallille saapuessani olivat hevoset saaneet jo päiväheinänsä, joten annoin vielä hetken orin syödä, ennen kuin lähdin sitä hakemaan. Sillä välin nostin uudenkarhean satulan puomin päälle, sekä valmiiksi kootut suitset roikkumaan. Tallihuoneeseen olin vienyt jo joitakin vanhoja huopia ja suojia, jotka nappasin kypäränhaku-reissulla mukaan puomille. Dädi olisi mieluummin jäänyt syömään heiniään, mutta lähti silti kiltisti mukaani tarhasta. "Kyllä sitä myöhemmin kerkeää syömään", totesin ja kiinnitin oriin tallin edessä sijaitsevaan puomiin. "Ja herra on sitten kiltisti nyt tästä eteenpäin kiitos", sanoin orille joka oli jo valmiina riehumaan itsensä irti puomista.
Harjasin Dädin nopeasti läpi, ja putsasin kaviot. Onneksi ei vielä kurakelit olleet alkaneet, sillä useimmiten tämä oli ensimmäisenä selällään ties missä, ja siinä sitten menikin koko tallipäivä sitä pestessä. Varusteet näyttivät hyvältä ja istuikin yllättävän hyvin orin luiseen selkään. Massaa meidän piti kyllä orille kerryttää, ja ajattelinkin talveksi sille ottaa uudet rehut kokeiluun.
Pikkuhiljaa tallille alkoi valumaan muitakin, ja ratsukot saapuivat yksitellen pihalle talleista. Sanna ja Sälli olikin ensimmäisinä valmiita, joiden jälkeen pihaan tuli minulle tuntematon tyttö tammansa kanssa. Dädikin näytti kiinnostuvan tulijoista ja unohtikin hetkeksi että oli vielä riimustaan kiinni puomissa. Aleksi saapui viimeisenä pihaan ruunikon hevosensa kanssa.
Olin aivan liian ujo sanomaan yhtään mitään, mutta nyökyttelin ja naurahdin muiden keskustellessa. Oman nimeni sain sanotuksi, kun tämä tuntematon tyttö esittäytyi Saanaksi. Alkujännityksen jälkeen rentouduin kuitenkin ja keskustelin niitä näitä pihassa odottaville. Tosiasiassa jännitin tulevaa maastoa, sillä emme olleet kovinkaan Dädin kanssa maastoilleet. Oria ei saanut tallin pihasta sitten mihinkään ilman kavereitaan. Samassa Dädi oli jo aivan loppu puomilla seisomiseen ja kiskaisi itsensä irti puomista niin, että kaulalla roikkunut riimu petti ja sen solki lensi nätissä kaaressa tallipihan ilmassa. Sain onneksi napattua suitsita kiinni ennen kuin ori päätti sen enempää lähtösuuntaansa. "Noni kiva, ala nyt sit tässä showtakin pitämään", sanoin ja keräsin riimun sivuun. Vedin kypärän päähän ja ponkaisin itseni steppaavan ruunikon selkään.
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Sept 12, 2021 20:38:28 GMT 2
Sanna: Tallillemme oli muuttanut jopa kaksi uutta yksityishevosta, ja olin jo jonkin aikaa halunnut lähteä porukalla maastoon. Jostain kumman syystä Amelie tai Anu eivät enää suostu kanssani lähtemään syksyllä metsään, ilmeisesti keskityn aivan liikaa sienien ja marjojen keräämiseen. Aiemmin Aleksia mukaan kysyessäni toivottamaan uudet tulokkaat tervetulleiksi maaston merkeissä, olin joutunut miehelle lupaamaan, etten ihan jokaista sienipaikkaani katsastaisi läpi. On se nyt kumma, kun ei ymmärretä naisen harrastuksia.
Sällin olen päättänyt varustaa pihatossa sään sen salliessa. Ori mutustelee heiniä tyytyväisenä Croun syödessä silmät puoliummessa katoksen toisella puolella. Suomenhevonen ei ole kovin likainen, joten saan nopeasti tämän harjattua läpi ja putsattua kaviot. Satulaa en laittaisi, sillä sitten en ehkä niin helposti jalkaudu ja ala etsimään suppilovahveroryppäitä. Laitan hevoselle kuitenkin punaisen kaulanarun ja suitset sulavin liikkein päähän. Hieman Sälli näyttää hapanta naamaa nostaessani orin pään pois heinistä. ”Kyl sä selviit”, naurahdan ja talutan ratsuni ulos tarhastaan.
Dädi ja Fanny ovatkin tallin pihalla olevalla puomilla varustautumassa ja tervehdin naista hymyillen. Annan Sällin odotellessamme muita nyhtää loppukesän nurmikkoa, jota ei paljoa kyllä ollut. Sade ja Saana ilmestyvät myös pian paikalle, tamman ilmoittaessaan tulostaan. Sälli vain vilkaisee tulokasta nopeasti, ilman että edes nostaa päänsä maasta. Aleksi ja pieneksi yllätyksekseni Bamse tulevatkin miltein heti perässä myös paikalle. Mies kysyykin mihin olemme tänään matkalla, kun ponnistan itseäni Sällin selkään kiveä apuna käyttäen. ”Mä aattelin jos me vaikka käytäisiin hieman katsomassa missä maastoesterata menee ja käveltäis vaikka saunallekin”, ähisen samalla kun kampean itseäni Sällin leveään selkään. Kasvava vauvamahani ei auta tätä toimenpidettä, ja näytänkin varmasti hylkeeltä yrittämässä päästä sotanorsun selkään; eihän Sällikään missään huippukunnossa ollut. Ori seisoo kuitenkin nätisti paikoillaan vähän jopa silmiään pyöritellen, kunnes saan itseni oikeaan asentoon selässä. ”Me voidaan mennä tosiaan edellä”, tokaisen vilkaisten toisia leveä hymy huulillani. Käännän Sällin ympäri ja kävelen hieman maneesin suuntaan, kun loppukolmikko sopii järjestyksestä.
|
|
|
|
Julkaissut Saana Talvilehto Sept 14, 2021 0:13:56 GMT 2
Sateen suipot korvat kääntyivät entistä terhakammin höröön, kun sen korviin kantautui tummanpunaruunikon orin matalat hörinät ja tottakai tamman piti inahtaa uudelleen vastaukseksi pari steppavaa askelta samalla ottaen. Facepalmasin mielessäni samantien ja pyöräytin silmiäni kuin RDJ* konsanaan. Sitten katseeni kuitenkin kääntyi levottomasti steppailevaan ruunivoikkoon, aavistuksen eksoottisen näköiseen oriin ja valpastuin puolestaan itse. "Onpa sulla kivannäköinen hevonen, onko se ihan puhdas ahaltekinhevonen?" kehuin, olettaen että vaaleatukkainen, itseäni ehkä muutaman vuoden verran nuorempi nainen, joka näytti katselevan ympärilleen hieman epävarman oloisesti, oli sen omistaja. "Mä olen Saana." jatkoin esittäytymismielessä ja hymyilin ystävällisesti sekä katsahdin samalla myös jo ratsaille nousseeseen mieheen. "Ja tämä tässä on Sade." lisäsin ja työnsin tamman turpaa pois edestäni, kun se yritti tehdä lähempää tuttavuutta orien kanssa, kurotellen päätään muita hevosia kohti.
Ruunivoikon omistajan esittäydyttyä Fannyksi, kuuntelin puolella korvalla kun Sanna kertoi tarkemmin päivän retkisuunnitelmista, samalla kun kiristin satulavyön ja laskin jalustimet alas. Sade olisi ollut jo menossa ja se kuopsutteli hieman etusellaan maata, kun kiinnitin vielä kypärän päähäni ennen kuin pääsin kiipeämään satulaan. Onneksi tamma ei kuitenkaan ruvennut höyryämään sen enempää, kunhan viskoi päätään ja katseli muita, ollen kuitenkin selkeästi innoissaan päivän ohjelmasta. Eikä se ilmeisesti ollut ainut, Fannyn ratsun nykäistessä itsensä ennen aikojaan riimunnarusta irti. Onneksi kaikki kuitenkin pääsivät lopulta satulaan ilman sen suurempia kommelluksia, vaikka Sannan satulaannousu näyttikin alunperin hieman vaivalloiselta. En osannut edes kuvitella miten vaikeaa raskausmahan kanssa olisi pungertaa hevosen selkään ja nostin kyllä kuvaannollisesti hattua vaaleaverikölle.
Sannan lähtiessä johdattamaan joukkomme maastoon, ehdotin Fannylle haluaisiko hän mennä minun ja Sateen edellä eli heti Sannan perässä, kun naisen ratsastama ruunivoikko vaikutti olevan vähän täpinöissään. Sadekin läksi liikkeelle pää pystyssä ja korvat hörössä, mutta se ei tuntenut kuitenkaan olevan lähdössä lentoon ja uskoin, että tamma rentoutuisi kyllä nopeasti alkumatkan jälkeen. Uusissa maastoissa riittäisi tietysti katsottavaa ja ihmeteltävää, mutta onneksi laumassa tamma ei ollut lähellekään yhtä säikky kuin yksin maastoillessa. Tallirakennukset ja maneesi alkoivatkin jo jäädä taakse, kun katsahdin olkani yli ja pyysin samalla Sadetta hieman hidastamaan. "Niin olitkos sinä Aleksi?" varmistin takanani ratsastavalta mieheltä. "Tapasin silloin vain Sannan ja Eliaksen, kun alunperin hain tallipaikkaa Sateelle Vihiniemestä, mutta he mainitsivat että sinä omistat myös osan tallista." selitin hymyillen ja taputin tammaa kaulalle, katse nopeasti edellä menevässä Sannassa käväisten ennen kuin katsahdin uudestaan uteliaasti Aleksin suuntaan. Serkuissa oli ehkä jotain samaa näköä, Aleksissa ja Eliaksessa siis. Komeita tummaverikköjä molemmat ainakin olivat, se oli myönnettävä.
"Sanokaa vaan muuten jos tarvitsee vaihtaa etenemisjärjestystä, Sade osaa kulkea viimeisenäkin." huomautin vielä kaikille yhteisesti.
* RDJ = Robert Downey Jr.
|
|
|
|
Julkaissut Aleksi Vaalavuo Sept 16, 2021 1:14:33 GMT 2
Matka lähti taittumaan jouhevasti, kun pääsimme pienen alkusähellyksen jälkeen lopulta liikkeelle. Aina yhtä lunki ja rauhallisesti käyttäytyvä Sälli oli erinomainen valinta johtamaan pientä joukkoamme, sillä etenkin alkumatkan aikana kaikki kolme nuorempaa hevosta vaikuttivat olevan hieman täpinöissään. Bamse askelsi allani tarmokkaasti kuikuillessaan aina välillä edellään kulkevia hevosia kiinnostuneena. Orilla tuntui olevan tänään paljon energiaa ja odotin mielenkiinnolla reittimme varrelle myöhemmin osuvaa laukkasuoraa. Vauhtia varmasti piisaisi. Ilmassa tuntui olleen pientä alkujännitystä, joka alkoi kuitenkin hälvetä hiljalleen käynnistyvän puheensorinan myötä. Olin juuri suunnitellut avaavani keskustelun edellämme kulkevan Saanan kanssa, mutta nainen olikin minua nopeampi. "Niin olitkos sinä Aleksi?" tämä kysyi vilkaisten muhun päin. "Joo sama mies", hymyilin tuttavallisesti Saanalle. Nainen oli saapunut Vihiniemeen pahimoilleen juuri silloin, kun olin itse ollut kisamatkalla Pariisissa. Sillä samaisella matkalla siis, jossa olin aiemmin tavannut myös Fannyn, joka kuului parhaillaan rupattelevan edempänä jotakin Sannan kanssa. Emme olleet kisamatkan jälkeenkään osuneet Saanan kanssa vielä yhtä aikaa tallille, joten oli mukava päästä viimein juttelemaan hänen kanssaan ihan kasvotusten. Kerroin naiselle lyhyesti kisamatkastani ja siitä, kuinka matka oli yllättäen poikinut ensimmäistä kertaa kisamenestystä alkuvuodesta mulle saapuneen Sessan kanssa. "Muiden hevosten kanssa me ei sijoituttu, mutta hauskaa kyllä oli", naurahdin. "Niin, teilläkin on ilmeisesti jonkinlaisia kisatavoitteita Sateen kanssa? Elias mainitsi mulle, että valmentaudutte ihan säännöllisesti", kyselin vastavuoroisesti Saanalta. Juttelumme keskeytti hetkeksi jossakin vaiheessa Sannan ääni, joka ehdotti raviin siirtymistä. Olin havaitsevani pienen kireyden vaaleaverikön äänensävyssä. Tai ehkä vain kuvittelin. Sanna oli tuntunut mua kohtaan jostakin syystä hieman etäisemmältä viime aikoina, mutta ehkä se johtui vain hänen raskaudestaan ja sen aiheuttamasta stressistä. Joka tapauksessa Bamsea ei tarvinnut kahta kertaa käskeä raviin - se nosti heti reippaamman askellajin, mutta pyynnöstäni kuitenkin säilytti koko ajan sopivan etäisyyden Sateeseen. Aurinko vetäytyi hetkeksi pilveen. Toivottavasti se olisi vain väliaikaista, eikä alkaisi sataa. Säätiedotus oli kyllä ainakin luvannut pelkästään hyvää keliä täksi päiväksi. "Otetaas sittenkin hetkeksi seis. Täällä on kaatunut puita", Sannan ääni kuului uudestaan edestäpäin.
|
|
|
|
Julkaissut Fanny Barclay Sept 17, 2021 0:26:39 GMT 2
Selkään hypättyäni lähdimmekin siistissä jonossa tallustelemaan tallin tietä pitkin kohti metsää. Otimme Dädin kanssa jonon toisen paikan, heti Sannan ja Sällin jälkeen. Tallien jäädessä taaksemme ja hevosten hirnumiset muuttuessa vaimeaksi kaikumiseksi, alkoi allani steppava orikin rauhoittumaan. Mitähän kaikkea eteemme vielä sattui, ajattelin ja ihailin uusia maastoja. Takanamme kävelevät Saana ja Aleksi rupattelivat niitä näitä, joten rohkenin myös kyselemään kaikenlaista edessäni ratsastavalta Sannalta. Mainitsin opiskelevani rakennesuunnittelua, ja kyselinkin miten tilan ja talon rakennus oli edennyt ja mikä oli ollut projektissa kiinnostavinta. Kehuin tilaa ja sen puitteita myös Sannalle, vaikka tämä ei juurikaan vastuussa tallista ollutkaan. Rupattelimme myös perheestä ja raskausajasta, sillä perheeni oli minullekin todella tärkeä, kaikesta draamasta huolimatta. Perhesiteitä oli tärkeä pitää yllä, puolet suvustamme kun asuivat Saksan mailla. Sanna vaikeni perheestä puhuttaessa, joten en kysellyt sitten sen enempää. Jotain kuitenkin oli selvästi taustalla.
”Voitais kyllä ravata” Sanna ehdotti, ja niin koko letka lähtikin ravilla eteenpäin. Nättiä se ei varmastikaan ollut, kun oreista purkautui juuri rauhoitettu energia ulos saman tien vauhdin kiihtyessä. Pidättelin Dädiä lähtemästä sen enempää rynnimään edelle, mutta perässämme tulevat ratsukot taisi olla samaa mieltä. Lujaa oli mentävä! Sälli sen sijaan vaikutti rauhalliselta ja koetti pitää perässä tulevat huligaanit aisoissa. ”Taitaa olla kaikilla kiire niitä sieniä metsästämään” totesin ja nauroin ohjissa roikkuen.
Kaviot kopsuivat metsän hiljaisuudessa kaikkien keskittyen hevosiensa pitelemiseen. Aurinko oli mennyt pilveen ja tuuli oli viilentynyt. Toivottavasti pääsisimme tallille ehjin nahoin. Yritin pitää kevennyksen askelien tahdissa, mutta askeleet olivat jotain laukan ja ravin sekoitusta, joten koin parhaaksi vain istua satulaan ja pidätellä oria entisestään. ”SEIS SEIS SEIS TÄÄLLÄ ON PUITA” Sanna huusi ja pysäytti ratsunsa. Samassa oli ketjukolarin ainekset kasassa, kun yritimme kaikki kolme perässä jarrutella kiihtyviä hevosiamme. Ohjasin Dädin Sällin viereen, jotta näkisin edessä olevan tilanteen paremmin. ”Ei hitto, mitäs nyt tehdään? Pitääkö näitä raivata pois edestä vai yritetäänkö päästä yli. Voishan tuolta kiertääkin jos vaan pääsee…” Luettelin ääneen ajatuksiani silmäillen samalla läpi oksien ja runkojen sekamelskaa. Olin jo valmis hyppäämään Dädin kanssa tämän luonnon muokkaamaan maastoesteen yli, mutta ehkä kuitenkin ratkaisumme oli toisenlainen….
|
|
|
|
Julkaissut Elias Vihiniemi Sept 21, 2021 21:37:20 GMT 2
Sanna: Fanny alkaa lievästi panikoida ääneen miten selviytyisimme edessä olevasta esteestä. Me ei ainakaan sen yli hypättäisi Sällin kanssa. Aleksi ja Saana astelevat perästämme myös viereemme katsomaan puita. Ainakaan tähän hätään emme saisi ketään raivaamaan koneella tietä selväksi, sekä kolmikon ratsuja katsellessani tuumaan, ettei nekään varmaan jäisi paikoilleen pitkäksi aikaa. Jokaisen vuorollaan pohtiessamme vilkaisen taivaalle. "En tiiä, mut meidän on parempi varmaan liikkua, niiku just nyt", tokaisen osoittaen taivalle kysyvien katseiden kääntyessä minuun. Taivas on yllättäen täyttynyt hyvin raskaiden näköisistä sadepilvistä, jotka näyttäisivät repeävän hetkenä minä hyvänsä. Mikäli sikäli, kun olimme kaikki varustautuneet aurinkoisen syyspäivän maastoon, saisimme kaikki pian nauttia tästä Suomen vaihtelevasta säästä erittäin märkänä. Aina rauhallinen Sällikin aistii ilman paineen muutoksen ja alkaa hieman steppailemaan paikoillaan. "Eikö tässä lähellä pitäisi olla se laavu?" Aleksi ilmoittaa ääneen ja nyökkään hetken mietittyäni. "Mennään makkaralle", tokaisen puolikuiskaten Sällille antaen orille pitkät ohjat. Ori on samoillut metsässä hieman liikaakin kanssani, joten ori varmaan löytäisi reitin perille. Suomenhevonen lähteekin kiertämään puukasaa tomerin askelin korvat törröttäessä ylhäällä. Hevonen on tottunut hieman liikaa saamaan aina herkkuja pysähtyessämme laavulle.
Kolmikko seuraakin eteenpäin tarpovaa Sälliä, samalla kun itse vilkuilen epäilevästi taivaalle. Sälli pärskähtää tietäväisenä, kun pian näkökenttääni ilmestyy tutut pressukatokset sekä hieman sammalisoitunut laavu. Pressukatoksia on kaksi, jotta niihin tarpeen tullen saisi hevosetkin levähtämään sateelta turvaan. Nuotiopaikain vierestä löytyy myös kahden puun väliin ruuvattu lauta, johon hevoset saa myös kiinni. Alan tuntemaan sadepisaroita käsissäni ja pysäytän Sällin. "Odotetaan pahimman ohi menemistä täällä", huikkaan muille tullen huomattavasti näppärämmin Sällin selästä alas kuin ylös. Mahtuisimme kaikki neljä kyllä yhden pressukatoksen alle, toivon vain ettei kukaan hevosista säikähdä sateen ropinaa pressua vasten. Lähden kiiruhtamaan heti kohti lähempänä olevaa katosta Sälli perässäni laahustaen sateen kiriessä tahtiaan kovemmaksi. Oria ei haittaisi seistä ulkona sateessa, mutten itse ole innoissani ajatuksesta läpimärkään selkään noususta.
|
|
|
|
Julkaissut Saana Talvilehto Sept 25, 2021 19:56:00 GMT 2
Kuuntelin kasvavalla mielenkiinnolla Aleksin tarinointia: niin että kisamatka Pariisissa .. Menestystä, ruusukkeita, mainetta ja kunniaa ulkomaan kisakentillä? Onneksi katse oli pakko pitää pääasiassa oman hevosen korvien välissä, ratsastuspolun kiemurrellessa metsän lomaan, muutoin tässä olisi saanut tuijottaa taempana ratsastavaa miestä huuli pyöreänä ja kulmat koholla. Juupa juu, samanlaisista kisamatkoista kun itse sai vasta vain haaveilla. Oman kuluneen kesän kohokohtia kun oli suurinpiirtein ollut viikonloppu Aulangon kylpylässä, mutta jostain syystä sillä ei tehnyt mieli juuri nyt kehuskella. Ja Fannykin oli ilmeisesti tutustunut Aleksiin samalla kisareissulla! "Haha, no tuota joo, me ollaan Sateen kanssa kyllä vielä ihan alkutaipaleella ja saa nyt nähdä milloin päästään ensimmäisiin kisoihin ... Mutta kyllä joo, kisaaminen kiinnostaisi!" naurahdin hangaten hieman vaivaantuneesti samalla ehkä muustakin syystä kuin pelkästään raikkaan syysilman vuoksi punoittavia poskiani, mutta sitten huulilleni levisi kuitenkin aito hymy. Ainakin tälläisten kilpailijakonkareiden keskellä luulisi saavan motivaatiota entisestään ainakin yrittää kehittyä ja onneksi sekä Aleksi että Fanny vaikuttivat mukavilta, jopa tällaisen tavallisen harrastelijan silmiin; vaikka ehkä kahvipöydässä nyt ei viitsisikään niin korostaa menestystä ensimmäisessä puomiluokassa.
Kokemattomuuttamme kisakentillä ei kuitenkaan vielä tarvinnut onneksi ottaa sen suuremmin puheeksi, Sannan ehdottaessa ravaamista. Sade ponnahti notkeasti liikkeelle korvat hörössä ja sain alkuun tehdä useamman puolipidätteen sekä rauhoitella mustanruunikkoa äänelläni, jotta täysiverinen ei olisi kiilannut innoissaan edellä ravaavan voikon orin takapuoleen kiinni ja yrittänyt ehkä ohikin. Joskus Sateesta huomasi kyllä niin selvästi, että siinä oli kuumaa englantilaisen täysiverisen verta, arabin herkkyydestä nyt puhumattakaan! Onneksi tämä ei ollut mitään uutta, vaan tottuneesti keskityin vain pitämään oman kevennystahtini rauhallisena ja muistuttelemaan Sadetta jarruista istunnan avulla. Tammasta kuitenkin aisti, että se olisi mielellään nostanut vaikka laukankin. Keskittyessäni Sateeseen en kiinnittänyt niin huomiota ympäröivään maastoon, ennenkuin Sannan pysähtymiskäsky kajahti kuuluviin edestäpäin: polulla olikin kaatuneena puita. "Ptrrr, ptruu .." sain Sateen pysäytettyä onneksi juuri ennen muita ja ohjasin steppaavan tamman marjamättäille, jotta se ei tunkisi liian lähelle oreja viskellessään päätään hieman pettyneenä ravipätkän keskeytyessä. "Oho, onko täällä ollut jokin isompikin syysmyräkkä?" ihmettelin, kun katselin polulle kaatuneita puunrunkoja, joista muutama oli ihan hyvänkokoinenkin.
Emme ehtineet pitkään miettiäkään mitä tässä nyt kannattaisi tehdä, kääntyäkö takaisin vai miten, kun Sanna kiinnitti jälleen huomiomme ja sai kaikkien katseet kääntymään taivaalle. Damn ... mutisin hiljaisen manauksen ja käännyin muiden puoleen Sannan ja Aleksin ehdottaessa laavulle siirtymistä. "Joo, mennään vaan" nyökkäsin ja vilkaisin vielä kerran huolestuneesti taivaalle, jonne oli alkanut kertyä nopeasti raskaita tummia pilviä, ennen kuin ohjasin Sateen muiden perään; jättäydyimme tällä kertaa peränpitäjiksi, sillä tamma reagoi ihmisten hermoiluun ja pakitteli ensi alkuun ennen kuin nytkähti lopulta eteenpäin liikkeelle Aleksin ratsun perässä. Onneksi matka laavulle ei vienyt pitkään, vaikka ensimmäiset isot vesipisarat tipahtelivat jo taivaalta siinä vaiheessa kun laskeuduimme alas satuloista. Siinä vaiheessa kun talutin Sateen puolijuoksua muiden perässä pressukatoksen alle, taivas tuntui repeävän jo täysin ja oli vähällä etten kastunut läpimäräksi viime metreillä.
"Huh ..." huokaisin kun sain vedettyä hieman epäröivän Sateen viimein myöskin suojan alle. Tamma korskahti ja astui muutaman kerran sivuun, mutta jäi sitten korviaan käännellen seisomaan muiden hevosten viereen, jännittäen selkeästi hieman pressukatokseen kohdistuvaa sateen ropinaa. "Onpa hyvä, että teillä on täällä tällaiset, ei taida olla ensimmäinen kerta kun sade yllättää?" hymyilin taputellessani rauhoittavasti Sadetta kaulalle, muutama vesipisara kypäräni lipasta alas hietikkoon tipahtaen. "Joten, mitäs keksitään odotellessa?" virnistin. Tunnelma oli kieltämättä varsin tiivis kun neljä hevosta ratsastajineen oli ahtautunut saman katoksen alle, mutta mieluummin näinpäin kuin yksin ollessa, sateen värjätessä maiseman harmaaksi. Ilma viileni nopeasti sateen myötä ja huomasin hieman täriseväni pitkähihaisessani, olisi sittenkin pitänyt ottaa se takki mukaan tallinovesta. Toiveikkaana siirryinkin lähemmäs Sadetta, toivoen että tammasta huokuisi edes hieman ylimääräistä lämpöä.
|
|
|
|
Julkaissut Fanny Barclay Oct 14, 2021 21:26:03 GMT 2
Kaatuneiden puiden ohesta rämpien pääsimme onneksi jatkamaan matkaa. Samassa taivas tummeni minuuteissa ja kylmä viima saatteli meidän matkaamme. Seuraavaksi määränpäänä oli lähellä oleva laavu, sillä suunnitelmat sienien ja marjojen poiminnasta jäisi näillä näkymin nyt vain haaveeksi.
Laavulle päästessämme sade oli jo voimistunut ihan huolella, ja vähän aikaa sitten lämmin syysilma oli kaukana tästä. Kaikki neljä ratsuineen seisoskeli pressukatoksen alla kysymysmerkkinä. Sää oli toden totta yllättänyt meidät kaikki. Pettynein ilmein istahdin lankuista väsätylle penkille, pitäen Dädin ohjista kiinni. Ori kuunteli sadetta ja pressun päälle piiskautuvaa ropinaa korvat aktiivisesti liikkuen edestakaisin. Liian lähelle tuleva Bamse ärsytti Dädiä ja tämä alkoi tylsyyksissään irvistelemään toisen orin suuntaan. Näpäytin ohjia hieman ja ori lopetti hetkeksi pelleilynsä minuun hämmentyneenä katsoen. Tarhakaverukset kuitenkin jatkoi toisilleen irvistellen, varmasti tylsyyden merkeissä.
Sateen jatkuessa kaikki neljä ratsastajaa istahti alas ja hevosetkin alkoivat jo rauhoittumaan ja ymmärtämään että tässä olisimme vielä ainakin hetken paikallamme. Rupattelimme kaikenlaista ratsastuksesta yksityiselämän koukeroihin. Melkein puolituntia kerkesimme odottelemaan, kunnes sade lakkasi kuin seinään. Pikkuhiljaa aurinko tuli sadepilvien takaa ja alkoi hennosti lämmittämään taas ilmaa. Aivan kuin mitään sadetta ei olisi ollutkaan. Pisarat tipahtelivat puista ja katolta, ja linnut olivat taas äänessä. Nousin ylös penkiltä ja puhdistin hieman housujani. Dädi säpsähti horroksestaan liikettäni ja perässä kaikki muutkin hevoset. Astuin ulkoilmaan katoksen alta ja varmistin että sade todella oli lakannut. "No, jatketaanhan me vielä matkaa, vai lähdetäänkö takaisin tallille? Mikä fiilis teillä on?" Katsoin muita kyseliäänä. Itse olin ainakin vielä valmis jatkamaan matkaa, vaikka hieman kylmä tässä odotellessa oli kerennyt tulemaan.
|
|
|
|
Julkaissut Aleksi Vaalavuo Oct 22, 2021 1:19:40 GMT 2
Sade oli yllättänyt meidät kaikki totaalisesti. Onneksi pahimmilta kastumisilta onnistuttiin välttymään keretessämme juuri kreivin aikaan sateensuojaan läheiselle laavulle. Taivaan revetessä kirosin itsekseni hiljaa matkasta pois jääneitä takkejamme, sillä niille olisi sittenkin ollut käyttöä. Suomessa sääennusteisiin ei voinut kyllä koskaan luottaa.
Siinä me kaikki neljä sitten istuttiin kuin sillit suolassa sateen voimasta rapisevan pressun alla. Onneksi laavulla oli sytkäri ja kuivia puita, joilla saimme tehtyä pienen tulen nuotipaikalle, jottei yhtäkkisen viileydenpuuskan vuoksi tarvinnut kauaa täristä kylmissään. Hevosetkin vaikuttivat yllättävän rauhallisilta, vaikka Dädin hermoja tuntuikin kiristävän Bamse, joka tuppautui toisen orin mielestä ihan liian lähelle lämpöä hakemaan.
Kun laavun alkoi täyttää hiljalleen kiihtyvä puheensorina, pälyilin varovasti Saanaa. Naisen neutraalista ilmeestä oli vaikea vetää mitään johtopäätöksiä, mutta brunette oli muuttunut oudon hiljaiseksi otettuani aiemmin puheeksi Pariisin kisaviikon. En kai ollut sanonut mitään tyhmää? Loukannut höpötyksilläni? Tai antanut itsestäni jotenkin leuhkaa kuvaa? Vaikka heitinkin naisten rupattelun väliin hölmöjä letkautuksiani omaan tuttavalliseen tapaani ja vaikutin varmaan päällisin puolin ihan rennolta, jäi Saanan kanssa lyhyeen päättynyt keskustelu vaivaamaan mua. En missään nimessä halunnut kehuskella ratsastustaidoillani tai rahoillani. Ihan tavallinen pulliainenhan mäkin olin siinä missä muutkin, vaikka kylillä liikkuikin kaikenlaisia huhuja Vihiniemen tilasta ja suvusta - eivätkä ne yleensä olleet sävyltään kovin imartelevia.
Sade loppui viimein yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin. Fanny pomppasi ensimmäisenä puiselta penkiltä ylös kurkkien ulos katoksen alta. Naisen kysellessä jatkosuunnitelmia maastoreissullemme ehdotin, että voisimme katsella vielä vähän maisemia ja kiertää pidempää reittiä takaisin tallille. Kyllähän meidän pitäisi päästä vielä edes pienelle laukkasuoralle revittelemään ennen kotiin paluuta. Siinä samalla hevosetkin pääsisivät vielä hieman lämpiämään. Katsoin kuitenkin odottavasti Sannaan, joka oli raskaana. Vauvamahan kanssa ei pystyisi hirveästi hurjastelemaan, joten olisi ihan ymmärrettävää, mikäli naisella olisi erilainen toive matkan jatkoa ajatellen.
|
|
|